همکاری برای افزایش حساسیت نانوحسگر حاوی آزمایشگاه روی تراشه

همکاری برای افزایش حساسیت نانوحسگر حاوی آزمایشگاه روی تراشه

با همکاری بخش خصوصی و دانشگاهی، قرار است نانوحسگر گرافنی حاوی آزمایشگاه روی تراشه به گونه‌ای توسعه یابد که بتوان از آن برای تشخیص سریع عفونت‌ها استفاده کرد.

محققان دانشکده پزشکی تروپیکال لیورپول (LSTM) با شرکت پرومیک (ProMake) وارد همکاری شده است. این همکاری در قالب طرح انتقال سریع دانش بنیاد نوآوری علم بریتانیا انجام شده است. در این پروژه، طرفین روی این که چگونه می توان از فناوری گرافن برای تشخیص سریع عفونت استفاده کرد و به عنوان پایه‌ای برای تشخیص پزشکی استفاده کرد، با یکدیگر همکاری خواهند نمود.

شرکت پرومیک یک نمونه اولیه از دستگاهی به نام بیوپود “BioPod” را ساخته است که یک ابزار  نقطه مراقبت (POCT یا Point-of-care testing) بوده که حاوی آزمایشگاه روی تراشه است. این آزمایشگاه روی تراشه از نوعی گرافن عامل‌دار بهره‌ می‌برد که دارای گیرنده های خاص برای تشخیص طیف گسترده‌ای از عوامل بیماری زا است. هدف آن‌ها این است که از بیوپود به همان روش تست‌های جریان جانبی (LFT)، برای آزمایش کرونا و سایر عوامل بیماری‌زا استفاده شود. با این حال، بر خلاف تست‌های جریان جانبی، که نتایج را سریع ارائه می‌دهند اما دقت آن‌ها نسبت به تست‌های آزمایشگاهی کمتر است، این فناوری جدید می‌تواند آزمایش‌ها را با دقت بیشتر و آسان‌تر انجام دهد.

در این پروژه سه ماهه تبادل دانش، محققان دانشکده پزشکی تروپیکال لیورپول طیفی از ست‌آپ‌های مختلف را برای گرافن عامل‌دار بررسی می‌کنند تا دریابند که چگونه گیرنده‌های مختلف پاتوژن می‌تواند روی حساسیت آزمایشگاه روی تراشه اثر گذارد و همچنین این نتایج را با سایر فناوری‌های تشخیصی متداول مانند جریان جانبی مقایسه کنند.

توماس ادواردز، رهبر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: «فناوری حسگر مبتنی بر گرافن شرکت پرومیک از پتانسیل بسیار خوبی به عنوان یک ابزار تشخیص سریع برخوردار است و امیدواریم که با اتصال آنتی‌بادی‌های مونوکلونال  که در پزشکی تروپیکال لیورپول توسعه داده‌ایم بتوانیم حساسیت این ابزار را افزایش دهیم.»

شواهد و نتایج به دست آمده در این پروژه به توسعه زیست‌حسگرهای حاوی آزمایشگاه روی تراشه کمک می‌کند و همچنین به توسعه نمونه اولیه دستگاه تشخیص نقطه مراقبت منجر می‌شود که اثرات مهمی در پزشکی شخصی می‌گذارد.