عرضه محصولات لیپوزومی که برای تشخیص بیماری و تولید دارو قابل استفاده هستند

عرضه محصولات لیپوزومی که برای تشخیص بیماری و تولید دارو قابل استفاده هستند

شرکت کریتیو بیولز (Creative Biolabs) با استفاده از لیپوزوم‌ها اقدام به تولید حامل‌هایی کرده که هم در تحقیقات دارویی و هم تشخیصی بیماری قابل استفاده هستند.

یک متخصص حوزه لیپید از کریتیو بیولبز می‌گوید: «لیپوزوم‌ها به عنوان ابزار حمل مواد برای جابه‌جای ترکیبات شیمیایی عالی هستند، از این رو تحقیقات در این حوزه می‌تواند امکانات و فرصت‌های تازه‌ای ایجاد کند. ما مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را برای توسعه سیستم تحویل مبتنی بر لیپید طراحی کرده‌ایم.»

لیپوزوم‌ها، وزیکول‌های کروی هستند که حاوی کلسترول، سورفاکتانت‌های غیر سمی، فسفولیپیدها، گلیکولیپیدها، اسیدهای چرب با زنجیره بلند و حتی پروتئین‌های غشایی بوده و زیست سازگاری برجسته و قابلیت کپسوله‌سازی دارو از خود به نمایش می‌گذارند. کریتیو بیولبز ویژگی‌های لیپوزوم‌ها را با فناوری‌های تصویربرداری پیشرفته ترکیب کرده و در نهایت راه‌حل‌های مبتنی بر لیپوزوم برای تصویربرداری پزشکی و تشخیص بیماری طراحی کرده است.

این متخصص افزود: «لیپوزوم‌ها توانایی حمل پروب‌های مختلف مانند مولکول‌های آبگریز یا آب‌دوست و نانوذرات را دارند. اصلاح سطح لیپوزوم‌ها، با قطر تقریباً ۱۰۰ نانومتر، می‌تواند زمان گردش پروب‌های بارگذاری شده در آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از طریق هدف قرار دادن در بافت مورد نظر تجمع کنند.»

این گروه در حال کار روی ساخت ترکیباتی هستند که بتواند کاوشگرهای CT ، MRI ، USI و PET را با خود حمل کند و محققان را قادر سازد تا در فرآیندهای تصویربرداری تشخیصی به دقت بی‌سابقه‌ای دست یابند.

این رویکرد نوآورانه، قابلیت‌های چند منظوره نانوذرات را با ایمنی و عملکرد مواد زیستی طبیعی ترکیب می‌کند و امکانات جدیدی را در تحویل دارو به ارمغان می‌آورد.

این شرکت برای تأمین نیازهای متنوع محققان برای عملکردهای مختلف و خصوصیات دارویی، سیستم‌های تحویل داروهای زیستی سفارشی (DDS) را ارائه می‌دهد:

* DDS مبتنی بر غشای سلولی: محصور کردن نانوذرات در غشای سلولی برای تولید داروهای زیستی بیومیمی که عملکردهای غشای سلولی را تقلید می‌کند.

* DDS مبتنی بر پروتئین: تسهیل نفوذ به سد خونی مغزی (BBB) از طریق ترانس سیتوز با واسطه گیرنده.

* DDS مبتنی بر پپتید: افزایش نفوذپذیری به سد خونی مغز از طریق هدف قرار دادن فعال با واسطه گیرنده.

با اصلاح و عملکرد لیپوزوم‌ها، این شرکت هدف قرار دادن دارو ، پایداری و فراهمی زیستی را تقویت می‌کند و در نتیجه داروهای مؤثرتری ایجاد می‌شود. این سیستم‌های نوآورانه دارویی نه تنها در تحویل داروی معمولی بلکه در تحویل داروی با هدایت تصویربرداری و تشخیص بیماری کاربردهایی را پیدا می‌کنند.