نانوحباب به کمک یکی از سد‌های بدنام در آفریقا آمد!

نانوحباب به کمک یکی از سد‌های بدنام در آفریقا آمد!

با به کارگیری فناوری نانوحباب در سد هارتبسپورت، به نظر می‌رسد که کیفیت آب این سد بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است.

سد هارتبسپورت در آفریقای جنوبی به دلیل آب هایپرتروفیک خود بسیار بدنام است، در یک پروژه آزمایشی که از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شده، برای تمیز کردن آلاینده‌های این سد از فناوری‌نانوحباب استفاده شده که نتایج جالب و امیدوارکننده‌ای به دست آمده است. این پروژه به سرپرستی شرکت بلوپلنت (Blueplanet) آفریقای جنوبی انجام می‌شود، که در آن از فناوری نانوحباب برای افزایش اکسیژن به آب استفاده شده است. به گفته مسئولان شهری، کاری که تا کنون انجام شده در حد پایلوت بوده و یک پروژه کامل نیست و آن‌ها به دنبال نتایج اولیه هستند تا درباره ادامه کار تصمیم‌گیری کنند.

انتظار می‌رود که شرکت بلوپلنت با نصب ژنراتور نانوحباب‌ساز به بهبود آب این سد ادامه دهد. این دستگاه ۳۰۰ واتی اکسیژن را به صورت حباب وارد آب می‌کند تا سطح اکسیژن افزایش یابد و با این کار مواد آلی آلاینده آب و همچنین باکتری‌های بیماری‌زا را کاهش دهد. این روش با افزایش اکسیژن محلول در آب به تجزیه میکروارگانیسم‌ها هم در داخل آب و هم کف سد کمک می‌کند.

در بیش از یک ماه آزمایش، از نانوحباب برای تجزیه آلاینده‌هایی مانند باکتری‌های E.coli استفاده شد که در نهایت به افزایش شفافیت آب کمک کرده است.

موگا از مسئولان این پروژه می‌گوید: «کیفیت آب در محل آزمایش به طرز چشمگیری بهبود یافته و تأثیر آن به کل سد گسترش می یابد. میزان مواد مغذی موجود در آب سد نیز کاهش یافته است.»

بیش از نیمی از آب سد با گیاهان پوشانده شده است که این موضوع بر کیفیت آب اثر منفی دارد. استفاده از نانوحباب‌ها امیدهای زیادی را ایجاد کرده تا بتوان از آن برای زدودن این بافت گیاهی از سطح آب و افزایش شفافیت و کیفیت آب استفاده کرد.