آکام؛ برنامه‌ای برای افزایش مقیاس کسب‌وکارها در حوزه فناوری نانو

آکام؛ برنامه‌ای برای افزایش مقیاس کسب‌وکارها در حوزه فناوری نانو

آیکن و ستاد توسعه فناوری نانو برنامه آکام را برای افزایش مقیاس کسب‌وکارها در حوزه فناوری نانو اجرا خواهند کرد. این برنامه بستری برای تحقق رشد فروش، تسهیل و تسریع فرآیند صنعتی‌سازی و افزایش مقیاس کسب‌وکارهای حوزه فناوری نانو را فراهم می آورد. علاقه مندان تا ۲۰ خرداد می‌توانند برای ثبت نام اقدام نمایند.

ابزار و دانش موردنیاز برای شناسایی نیاز مشتری و ایجاد یک نمونه خوب، کاری متفاوت از فرآیند طراحی و ایجاد یک محصول قابل تکرار و همکاری با تولیدکنندگان برای تولید با کیفیت محصول در مقیاس بالاست؛ به طوری‌که همزمان هزینه‌ها نیز معقول نگهداشته شود. لذا، درصد بالایی از کسب‌وکارها با وجود توسعه و تولید نمونه اولیه کاملاً کاربردی از محصول خود، در مسیر صنعتی شدن به دلیل مشکلات مختلف شکست می‌خورند و از ادامه مسیر باز می‌مانند. آمارها نشان می‌دهند که فرآیند افزایش مقیاس برای کسب‌وکارهای Hard-Tech چالش برانگیزتر بوده و برنامه‌ریزی و اجرای دقیق، برای حصول موفقیت در این مرحله ضروری است.

اگرچه همواره در کشور توجه به توسعه فناوری و حمایت از مسیر توسعه محصولات مبتنی بر فناوری‌های نوین جایگاه ویژه‌ای داشته است، به نظر می‌رسد که تمرکز بر روی فرآیند افزایش مقیاس کسب‌وکارهای نوآور و تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی محصولات فناورانه کافی نیست؛ با تمرکز بر این مساله و تلاش برای رفع چالش‌های موجود در مرحله صنعتی­ سازی کسب‌وکارها در حوزه فناوری‌های سخت به ویژه حوزه فناوری نانو، مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو اقدام به طراحی برنامه “آکام” نموده است. آکام که شامل چهار فاز اصلی پذیرش و عارضه‌یابی، آماده‌سازی، به‌هم‌رسانی، و درنهایت پیاده‌سازی و اجراست، تلاش خواهد کرد تا بستری برای تحقق رشد فروش، تسهیل و تسریع فرآیند صنعتی‌سازی و افزایش مقیاس کسب‌وکارهای حوزه فناوری نانو را فراهم آورد.

برنامه آکام برای آن دسته از کسب‌وکارهایی که دارای شروط اولیه شامل شرکت ثبت‌شده، مطالعات بازار، تست بازار و مشتری، مدل کسب‌وکار معتبر، احراز راه‌حل متناسب با مسئله شناسایی شده، نمونه بهینه از محصول و همچنین دارای گزارش پیش امکان‌سنجی از طرح باشند.

موارد مهم:

  • شرکت‌کنندگان باید فراگیرانی متواضع و بلندپرواز با تمایل بسیار زیاد برای رشد باشند.
  • توجه: مدیران عامل یا یکی از هم‌بنیانگذارانی که مدیریت ارشد در شرکت را عهده‌دار هستند باید درخواست را ثبت کرده و در برنامه شرکت کنند تا تبادلات عمیق در سطح همتایان خود را در طول برنامه داشته باشند چرا که حمایت ما زمانی ارزشمند است که بتوانید در آینده نزدیک، پیشنهادات و یادگیری‌ها را عملی کنید. با این وجود، پیشنهاد می‌دهیم که یکی از اعضای تیمتان نیز شما را همراهی کنند تا بهره‌وری شما افزایش یابد.

پس از ارزیابی شرایط متقاضیان با توجه به شاخص­ های فوق، تیم‌های واجد شرایط در این برنامه پذیرش خواهند شد. کسب‌وکارهای حاضر در آکام، علاوه بر این که امکان استفاده از زیرساخت­های مرکز صنعتی­سازی ICAN را خواهند داشت، ضمن شرکت در کارگاه­های تخصصی افزایش مقیاس و بهره­مندی از مشورت­ مشاوران و پشتیبان‌ها، توسط منتورهای افزایش مقیاس -که دارای سابقه در زمینه صنعتی­سازی کسب‌وکارهای حوزه Hard-Tech هستند- راهنمایی و راهبری شده و با همراهی منتورهای افزایش مقیاس به عنوان عضوی از کسب‌وکار خود، فرآیند صنعتی­سازی را طی خواهند نمود. منتورهای افزایش مقیاس با استفاده از ارتباطات و شبکه­ در دسترس خود و با همکاری اعضای کسب‌وکار، تلاش خواهند کرد تا علاوه بر رفع چالش­ های موجود در مسیر صنعتی­ سازی ، شرایط تامین مالی را نیز برای کسب­و­کارها فراهم آورند. این برنامه یک چالش و رقابت بزرگ است و تنها حدود ۵۰ درصد از کسب‌وکارهای پذیرفته­ شده در آکام این فرصت را خواهند داشت تا از تمامی مزیت­ های فراهم شده بهره ­مند گردند؛

لازم به ذکر است که مهلت ثبت درخواست در این برنامه تا ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳ بوده و متقاضیان می‌توانند از طریق وب‌سایت رسمی مرکز به نشانی www.icanano.ir نسبت به تکمیل فرم و ثبت‌نام اقدام نمایند.

 

معرفی مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN)

مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN)، توسط ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو با هدف ایجاد ارتباط مناسب میان صنعت و فناوران و همچنین کمک به صنعتی‌سازی و رسوخ فناوری نانو در چرخه صنعت کشور، راه‌اندازی شده است. این مرکز در طول دوره‌های فعالیت خود، برنامه‌های مختلفی متناسب با سطح و نیاز طرح‌ها و کسب‌وکارهای مورد حمایت در حوزه فناوری نانو برگزار کرده است که تعدادی از آن­ها موفق به تجاری‌سازی دستاوردهای خود و ورود به صنعت و بازار شده‌اند. به علاوه، مرکز صنعتی‌سازی ICAN با تکیه بر  تجربه ارزشمند خود در زمینه رشد و افزایش مقیاس فناوری­های مختلف و همچنین بهره‌مندی از ۷۰۰ مترمربع فضای کار اشتراکی، ۹۵۰ مترمربع فضای کارگاهی، ۱۰۰ مترمربع فضای آزمایشگاهی، ۲۰ متر مربع فضای اتاق تمیز کلاس B و C مجهز به هود لامینار کلاس A، دسترسی به سوله‌های صنعتی، ۲۷۰ مترمربع فضای برگزاری رویداد (کافه تِک)، و ده‌ها تجهیز (آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی) در حوزه‌های مختلف از جمله الکتروریسی، پلاسمای سرد، چاپ سه بعدی (و به­ویژه چاپ سه­بعدی زیستی)، خردایش و زینترینگ، التراسونیک و کاویتاسیون، لایه‌نشانی، باتری و انرژی، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی و زیستی و غیره به محیطی مناسب برای استقرار و رشد تیم‌های فعال و باپتانسیل تبدیل شده است.