سرمایه‌گذاران خطرپذیر فرانسوی، علاقه‌مند به نانو

در طی دو سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بسیاری از سوی فرانسوی ها در فناوری نانو انجام گرفته است، که این امر به منظور کسب سود از بازار این فناوری انجام گرفته است. اما تعداد کمی از آنان از راه درست وارد فرایند سرمایه‌گذاری شده‌اند.

در طی دو سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بسیاری از سوی فرانسوی‌ها در فناوری‌نانو صورت گرفته است، که این امر به منظور کسب سود از بازار این فناوری انجام شده است؛ اما تعداد کمی از آنان از راه درست وارد فرایند سرمایه‌گذاری شده‌اند.
به گفته مدیر Siparex Ventures که هشت سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر در زمینه نوآوری‌های فناوری انجام داده است: “شرکت‌های فرانسوی فعال در زمینه فناوری‌نانو در مراحل ابتدایی شکل‌گیری هستند. بدین معنی که هنوز هیچ گونه محصولی را تولید نکرده‌اند؛ حال آنکه تلاش ما به سرمایه‌گذاری بر روی محصولات تجاری است نه تحقیقات.”
شرکت فرانسوی امرتک، در اوایل سال جاری میلادی، ۱۸ میلیون دلار در شرکت نوپای Nanoledge که در زمینه نانولوله‌‌ها فعالیت می‌‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت از سال ۲۰۰۰ تاکنون تعداد یازده سرمایه‌گذاری در جهت راه اندازی شرکت‌های نانو انجام داده است. به گفته مدیر عامل این شرکت: ” ما قبل از سرمایه‌گذاری به مدت ۳ ماه تا ۲ سال شرکت‌های نوپا و در حال رشد را در نظر می‌گیریم. اکنون سه یا چهار مورد از این شرکت‌ها به اتاق انتظار مجازی ما دعوت شده‌اند.”
نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران، تکامل و بلوغ یک شرکت نانو می‌باشد. انتقادی که به کرات از شرکت‌های نانو می‌شود این است که آنها صرفاً یک آزمایشگاه هستند و گروه مدیریت آنها فاقد استعداد تجاری است که بتواند شرکت را به بازده اقتصادی برساند.
یکی دیگر از موانعی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای انتخاب گزینه مناسب سرمایه‌گذاری نانو با آن روبه رو هستند، این حقیقت است که شرکت‌های نوپا ذاتاً در حرکت به سوی مرحله تولید صنعتی مشکل دارند. تولید این شرکت‌ها بسیار محدود است، حال آنکه سرمایه‌گذاران به یک تولید در مقیاس صنعتی نیاز دارند.
آقای دتونیر می‌گوید: “ما می‌دانیم که رشد شدیدی در طی دو سال آینده برای فناوری‌نانو در راه است، بنابراین ما از هم اکنون خودمان را برای آن آماده می‌کنیم. این را به خاطر داشته باشید که چرخه سرمایه‌گذاری ما طولانی است، سرمایه‌گذاری‌ای را که ما امروز آغاز می‌کنیم یک دوره زمانی ده ساله خواهد داشت، بنابراین نگرش ما بایستی بلند مدت باشد”.