توانایی فناوری نانو برای ایجاد تحول در فناورهای دیگر

یک مسأله محیطی،‌ بهداشتی یا ایمنی، چه واقعی یا غیرواقعی، که به یک محصول یا کاربرد فناوری نانو نسبت داده شود، ممکن است اعتماد مردم را نسبت به این حوزه سلب نماید و سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته باشند.

فناوری نانو همانند موتور بخار، ترانزیستور و اینترنت، پتانسیل ایجاد تحول در تمام فناوری‌ها را دارد. این سخنان را آقای Neal lane مشاور علوم بیل‌کلینتون در همایش فناوری‌های نوظهور در Woodrow Wilson بیان کرد.
نتایج نظرخواهی از شهروندان آمریکایی نشان می‌دهد که آگاهی مردم از فناوری‌ نانو در حال افزایش می‌باشد. با این وجود تقریباً ۶۹ درصد مردم آمریکا یا چیزی درباره فناوری نانو نمی‌دانند یا این که اطلاعاتی کمی درباره آن دارند.
آقای Lane اظهار می‌کند که این وضعیت غیرقابل قبول است زیرا که این احتمال وجود دارد که روند پیشرفت فناوری نانو با مشکلاتی مواجه گردد. یک مسأله محیطی،‌ بهداشتی یا ایمنی، چه واقعی یا غیرواقعی، که به یک محصول یا کاربرد فناوری نانو نسبت داده شود، ممکن است اعتماد مردم را نسبت به این حوزه سلب نماید و سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته باشند.
وی در آن همایش از دولت‌ها، شرکت‌ها و جوامع علمی مهندسی درخواست نمود تا برای جلوگیری از این رویداد ناخوشایند راهکارهای اساسی زیر را مدنظر قرار دهند:
۱- تأمین منابع لازم برای بررسی ریسک‌های مربوط به ایمنی، سلامتی و محیطی مرتبط با فناوری نانو.
۲- گسترش آموزش فناوری نانو در مدارس و کتاب‌های درسی.
۳- افزایش درک عمومی از مزایای بالقوه و ریسک‌های احتمالی فناوری نانو که این امر بایستی با همکاری دولت، صنعت و جوامع علمی و مهندسی صورت گیرد.