فرآیند پوشش‌دهی الکترولیتی و ترکیبات آن

با استفاده از این روش می توان بروی قطعات پلاستیکی بطور مستقیم پوشش فلزی ایجاد کرد

نام فارسی: فرآیند پوشش‌دهی الکترولیتی و ترکیبات آن
نام انگلیسی:Electroplating Process and Compostions
شماره پتنت: ۶۰۱۷۹۶۷
تاریخ: Jan /25 /2000
این اختراع به بررسی پوشش‌دهی الکترولیتی قطعات غیرهادی می‌پردازد. مواد غیرهادی مانند پلاستیک را می‌توان با فرآیند‌های پیچیده‌ای روکش‌دهی و از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. برای پوشش دهی فلزی یک غیرهادی، ابتدا باید سطح غیرهادی را با کمک کاشت بلورهای فلزی، هادی کرد. این کار به وسیله کاتالیست‌هایی خاص مانند کلوئیدی از قلع و یک فلز نجیب (نوبل) مانند پلادیم انجام می‌شود. جزئیات این کاتالیست در پتنت شماره ۳, ۰۱۱, ۹۲۰ آمده است. پس از اعمال این کاتالیست و بلوردار شدن سطح غیرهادی، می توان بر روی این سطح پوشش‌دهی انجام داد. برای این کار معمولاً از روش پوشش‌دهی الکترولیتی بدون الکتریسیته (فرآیند الکترولس) استفاده می‌شود. این محلول‌ حاوی یون‌های فلزی (از جنس پوشش مورد نظر) به همراه یک احیاء کننده و پایدار کننده است. عامل احیاء کننده یون‌های فلزی را بر سطح قطعه احیاء می‌کند و پایدار کننده، سرعت این فرایند را کنترل می نماید. گرما معمولاً به عنوان تحریک کننده محلول، عامل آغاز واکنش احیاء و نشست یون‌های فلزی است.
به جای کاتالیست‌های قلع- پالادیم استفاده از کالکوژن (فولرین‌ها و نانولوله‌های معدنی مانند سولفیدهای فلزی) پیشنهاد می‌شود. کالکوژن‌ها این امکان را فراهم می کنند که بر سطح غیرهادی مستقیماً پوشش‌دهی الکترولیتی با جریان الکتریسیته انجام شود. اندازه این کالکوژن‌ها کمتراز ۱۰۰ نانومتر است و نیاز به تنظیم pH و دما را که یکی از محدودیت‌های فرآیند الکترولس است از میان برمی‌دارد. این دسته از مواد باعث تشکیل ذرات نانومقیاس در سطح قطع می شود و در مجموع پایداری پوشش را حتی در دماهای بالا افزایش می‌دهد.
مهمترین کاربرد این روش در ساخت بردهای مدار چاپی است. این بردها از جنس پلاستیک بوده و محدودیت‌هایی را در هنگام پوشش‌دهی به روش الکترولس (به دلیل دمای بالاتر از ۹۰ درجه) ایجاد می‌کرد که با استفاده از این روش نیاز به افزایش دما نیست و در دمای محیط به روش الکتروپلتینیگ پوشش‌دهی انجام می‌شود.