سنتز آزمایشگاهی نانوکامپوزیت‌های TPV در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

حسین میرزازاده دانشجوی دکترا پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر پژوهشی در زمینه‌ی سنتز و بررسی خواص نانوکامپوزیت‌های TPV (Termo Plastic Vulcanizated) بر پایه پلی پروپیلن/پلاستیک دو گانه‌ی پروپیلن اتیلنی (PP/EPDM) به انجام رسانده است.

New Page 1

تغییر و بهبود خواص مواد با افزودن نانو ذرات به ترکیبات آن، بسیاری از محققین را بر آن داشته تا پژوهش‌های خود را در این زمینه معطوف نمایند.
پلاستیک‌های حرارتی ولکانیزه شده (TPV) موادی هستند که می‌توان در ساخت سپر اتومبیل و بدنه‌ی وسایل الکترونیکی از آنها استفاده نمود. هر چه این مواد، مقاوم‌تر بوده و وزن پایین‌تری داشته باشند، از کیفیت بیشتری برخوردار خواهند بود. به منظور تقویت TPV و حصول خواص ذکر شده از پرکننده‌ها استفاده می‌گردد. هم اکنون این کار با پرکننده‌های سنتی در حجم بسیار زیاد انجام می‌گیرد. تحقیقات اخیر حاکی از آنست که نانو ذرات، پرکننده‌های بهتری نسبت به پرکننده‌های سنتی می‌باشند.
حسین میرزازاده دانشجوی دکترا پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر پژوهشی در زمینه‌ی سنتز و بررسی خواص نانوکامپوزیت‌هایTPV (Termo Plastic Vulcanizated) بر پایه پلی پروپیلن/پلاستیک دو گانه‌ی پروپیلن اتیلنی (PP/EPDM) به انجام رسانده است.
در این طرح که پروژه کارشناسی ارشد این پژوهشگر بوده، ماده TPV بر پایه PP/EPDM قرار گرفته و با پرکن‌هایی از جنس نانو ذرات خاک رس تقویت شده‌ است تا بدین وسیله مقاومت مکانیکی این ماده افزایش و وزنش کاهش یابد. این دو خاصیت موجه کاربردی بودن این ماده در بسیاری از صنایع همانند خودروسازی (سپر اتومبیل ) و بدنه‌ی وسایل الکترونیکی می‌باشد. به گفته‌ی این پژوهشگر کمبود تجهیزات لازم برای آزمون همانند ASM و ناکافی بودن تعداد میکروسکوپ‌های TEM از مهمترین مشکلات پیش روی محققین در این زمینه است.
مجری این طرح در ادامه با تاکید بر این که باید در بخش صنعت از پژوهشگران حمایت‌های ویژه‌ای صورت گیرد عنوان نمود: “وظیفه‌ی دانشگاه تولید دانش فنی است اما پس از آن باید تمهیداتی صورت گیرد تا نتیجه‌ی این پژوهش‌ها در صنعت مورد آزمایش قرار گرفته و به بهره‌برداری برسد، در غیر اینصورت ارائه مقالات بین‌المللی تنها تولید آمار است و نه دانش کاربردی” .
جزئیات این پژوهش که با پیشنهاد و راهنمایی دکتر کتباب استاد دانشگاه امیرکبیر به انجام رسیده و از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند شده در مجله‌ی Polymers for advanced technologies (جلد ۱۷، شماره ۱۰ ، صفحه‌ی ۹۸۰-۹۷۵، سال ۲۰۰۶) به چاپ رسیده است.