جلسه مدیران شرکت‌های فناوری نانو با مدیرسابق تحقیق و توسعه شرکت فایزر

در صبح روز یازدهم تیرماه، شرکت‌های فناوری‌نانو ایران مدیران و کارشناسان بیش از پانزده شرکت و صندوق سرمایه‌گذاری، در محل سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو با دکتر آنالویی مدیر سابق تحقیق و توسعه جهانی شرکت فایزر دیدار کردند.


در صبح روز یازدهم تیرماه، شرکت‌های فناوری نانو ایران، مدیران و کارشناسان بیش از پانزده شرکت و صندوق سرمایه‌گذاری، در محل سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو با دکتر آنالویی مدیر سابق تحقیق و توسعه جهانی شرکت فایزر دیدار کردند. در این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید دکتر آنالویی به جنبه‌های مختلف حقوق مالکیت فکری و ثبت اختراع، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و انواع تامین مالی در فناوری‌های نو پرداخته و سپس به پرسش های حاضرین پاسخ داد. همچنین ایشان مشورت‌هایی را به برخی از سرمایه‌گذاران در حوزه نانو ارائه نمودند.

در بعد از ظهر همین روز ایشان ارائه‌ای با موضوع میزان سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌نانو و بازگشت سرمایه در این فناوری داشته و سپس به معرفی و دغدغه‌های شرکت‌های ایرانی گوش کردند و راهنمایی‌هایی  ارائه نمودند. ایشان در پاسخ به سوالات عمومی مربوط به چگونگی محاسبه ریسک پروژ‌ها و محصولات نانو اظهار داشتند: “تازگی و عدم وجود پیشینه برای محصولات نانو، محاسبات ریسک کار را مشکل می کند و به تبع، پیدا کردن سرمایه‌گذار با روش‌های توجیه سابق جوابگو نیست و پارامترهای متناسب با این فناوری باید برای ارزیابی در این زمینه مشخص شوند”.

در ادامه و با معرفی محصولات شرکت های ایرانی توسط حاضران، دکتر آنالویی از تولید برخی محصولات خاص نظیر شیشه‌های کنترل کننده انرژی و فیلترهای تصفیه هوا ابراز تعجب و خوشحالی نمودند.

همچنین ایشان اشاره‌ای به هزینه‌های زیاد تجاری سازی محصولات دارویی داشته (در برخی موارد تا حدود ۹۰۰میلیون دلار) و لزوم همکاری‌های مشترک با شرکت های بزرگ را گوشزد نمودند.

در این نشست نمایندگانی از شرکت‌های بسپار نانوبن، پژوهشگران نانوفناوری، نانو نصب پارس، نانو پاک پرشیا، شیشه کاوه، پوشش‌های نانو ساختار، فناوران نانو مقیاس، نرمین شیمی و مدیریت بهبود نیرو به معرفی دستاوردهای خود و مشورت با دکتر آنالویی پرداختند.

در نهایت دکتر آنالوئی، ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشکلات در تعاملات بین المللی، شرکت‌های ایرانی را شایسته عرضه محصولات در عرصه جهانی خواندند.