مصاحبه با مدیرعامل شرکت کاسپر در نمایشگاه توانمندی‌های ملی فناوری‌نانو

اینجانب رحیم حجتی کارشناس نساجی و مدیرعامل شرکت کاسپین جوراب معروف به پوشاک کاسپر، مجری طرح لباس زیر و جوراب آنتی باکتریال(ضد بو و ضد عرق) برای اولین بار در ایران هستم. این شرکت در سال ۱۳۵۳ در زنجان با نام شرکت – جوراب زنجان – تأسیس گردید و در سال ۱۳۸۳ با ایجاد تغییر اساسی در ماشین‌آلات و خط تولید با استفاده از علم روز نانو، و تولید و ایجاد بخش های تحقیق و توسعه با کنترل کیفیت و تخمین کیفیت و خدمات پس از فروش، به – کاسپین جوراب – تغییر نام داد. در سال ۱۳۸۴ مجری طرح لباس زیر و جوراب آنتی باکتریال شد و در سال ۱۳۸۶ با کامل شدن این طرح به بهره وری رسید.

۱٫ لطفاً ضمن معرفی خودتان، شرکت پوشاک کاسپر را معرفی کنید.

اینجانب رحیم حجتی کارشناس نساجی و مدیرعامل شرکت کاسپین جوراب معروف به پوشاک
کاسپر، مجری طرح لباس زیر و جوراب آنتی باکتریال(ضد بو و ضد عرق) برای اولین
بار در ایران هستم. این شرکت در سال ۱۳۵۳ در زنجان با نام شرکت”جوراب زنجان”
تأسیس گردید و در سال ۱۳۸۳ با ایجاد تغییر اساسی در ماشین‌آلات و خط تولید با
استفاده از علم روز نانو، و تولید و ایجاد بخش های تحقیق و توسعه با کنترل
کیفیت و تخمین کیفیت و خدمات پس از فروش، به “کاسپین جوراب” تغییر نام داد. در
سال ۱۳۸۴ مجری طرح لباس زیر و جوراب آنتی باکتریال شد و در سال ۱۳۸۶ با کامل
شدن این طرح به بهره وری رسید.

۲٫ انگیزۀ شما از این فناوری در صنعت نیمه تعطیل نساجی مخصوصا جوراب و زیرپوش
چیست؟

همانطور که می دانید هر طرحی از دل یک ضرورت ایجاد می شود و تابع زمان مشخصی
است، ما این ضرورت را با نظرسنجی های مختلف و مطالعات بازارهای موفق دنیا احساس
کردیم. در بازارهای موفق دنیا یک محصول دارای سه بعد است:۱-بعد فیزیکی؛ ۲-بعد
سرویس و خدمات؛ ۳-بعد هوشمندی(که جدیداً اضافه شده است). دنیا بدنبال هوشمند
سازی تمام زمینه های تولید است و با توجه به رقابت شدید در بازار کسانی موفق
ترند که از این مزیت رقابتی بهره مند باشند، ما نیز به دنبال منسوجات هوشمند
رفتیم. منسوجات هوشمند ساختارهایی هستند که شرایط محیط را احساس کرده، نسبت به
آن واکنش نشان می دهند. ما باید باور کنیم که تولید و کاربرد منسوجات هوشمند از
دایرۀ تخیل خارج شده و به حقیقت پیوسته است.

۳٫ پوشاک کاسپر جزء کدام گروه از منسوجات قرار می گیرد؟

با تلاش متخصصان واحد تحقیق و توسعه، کالای ما از منسوجات هوشمند بسیار فعال
است. از این تولیدات می توان در سفرهای زیارتی استفاده کرد و از ورود بیماری
های محلی بداخل کشور جلوگیری نمود و با توجه به سلامت مسافران به امر واردات
دارد نیز صرفه جویی به عمل می آید.

۴٫ چه معیارهایی برای اجرای این طرح در نظر گرفتید؟

اساساً پنج واحد مجزا را می توان برای یک جوراب هوشمند در نظر گرفت:۱-حس کننده؛
۲-پردازشگر؛ ۳-واحد به کار اندازنده؛ ۴-کالای واحد؛ ۵- سیستم ارتباطی، که هر
واحد نقش معینی را ایفا می کند و چون در تماس مستقیم با بدن است، شاخص های
موردنظر را از بدن و محیط دریافت می کند.

۵٫ شما در اجرای این طرح با چه موانعی برخوردید و سخت ترین قسمت طرح کدام بخش
بود؟

شاید برایتان عجیب باشد که بگویم سخت ترین قسمت طرح، جالب ترین قسمت آن بود؛
یعنی بدن انسان. چون کالای ما در تماس مستقیم با بدن انسان هاست ناچار شدیم
برای دیدن انسان متغیرهای زیست شناختی را تعریف کنیم؛ متغیرهایی مثل حرارت بدن،
فشارخون، رطوبت بدن، تنفس، ضربان قلب که در تمام انسان ها متفاوت است، همچنین
ثبات و پایداری کالا متأثر از پوشش و شستشو است، نکته دیگر اینکه شخص چقدر حرکت
می کند. با لحاظ کردن همۀ این متغیرها به این فکر کردیم که این جوراب هوشمند
باید چگونه باشد که در پای افراد با متغیرهای مختلف عرق نکند و بو ندهد یا
اینکه چگونه یک زیرپوش در تن فرد ورزشکار و یک فرد کم تحرک، به یک اندازه
هوشمندی نشان دهد. ما برای پاسخ به این سؤال باید به ترکیباتی که استفاده
می‌کردیم توجه کنیم.

۶٫ چه ترکیباتی استفاده می کنید و نحوۀ تأثیرگذاری آن بر روی میکروب ها چگونه
است؟

این سؤال فنی است، به صورت کلی باید بگویم ما از ترکیبات نانو نقره و
نانوتیتانیوم که قطر ذرات آن کمتر از ۲۰ نانومتر است، برای ضد میکروب کردن
محصولاتمان استفاده می کنیم و برای تأثیرگذاری آن سازوکارهای متفاوتی وجود دارد
که دو سازوکار آن سازوکار یونی و کاتالیستی است.

۷٫ آیا محصولات شما از لحاظ اقتصادی در بازار دارای صرفه اقتصادی است؟

بله، کاملاً. هرکس توانایی خرید آن را دارد و علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی،
بادوام نیز هست.

۸٫ انگیزۀ شما برای شرکت در نمایشگاه فناوری نانو چیست؟

معرفی بیشتر شرکت و محصولات و فرهنگ سازی فهماندن این نکته به مردم که پای آنها
از اهمیت زیادی برخوردار است و در واقع قلب دوم آنهاست و نیازمند مراقبت ویژه
ای است.

گزارشگر: مریم شیربیگی