ساخت غشاءهای نانوکامپوزیتی پیل‌های سوختی، با کارایی ۱/۸ برابر نسبت به نوع تجاری آن

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طی پژوهشی، موفق به ساخت غشاهای نانوکامپوزیتی، برای استفاده در پیل‌های سوختی متانولی شدند، که کارایی آنها نسبت به نمونه تجاری موجود (نیفیون)، ۱/۸ برابر بیشتر است.
محمدمهدی حسنی صدرآبادی، در این رابطه گفت: ”هدف، ساخت و مطالعه خواص غشائی جدید، برای کاربرد در پیل‌های سوختی متانولی است. غشائی که، علاوه بر دارا بودن انتخاب پذیری بالا نسبت به متانول، قیمت تمام شده پائین‌تری نسبت به نمونه‌های تجاری داشته باشد.

New Page 1

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طی پژوهشی، موفق به ساخت غشاهای نانوکامپوزیتی، برای استفاده در پیل‌های سوختی متانولی شدند، که کارایی آنها نسبت به نمونه تجاری موجود (نیفیون)،۱/۸ برابر بیشتر است.

محمدمهدی حسنی صدرآبادی، در این رابطه گفت: ”هدف، ساخت و مطالعه خواص غشائی جدید، برای کاربرد در پیل‌های سوختی متانولی است. غشائی که، علاوه بر دارا بودن انتخاب پذیری بالا نسبت به متانول، قیمت تمام شده پائین‌تری نسبت به نمونه‌های تجاری داشته باشد.

برای این منظور، از پلی (اتر اتر کتون)، به عنوان یک پلیمر مهندسی، با خواصی چون، مقاومت مکانیکی بالا و پایداری بالای حرارتی و شیمیایی انتخاب گردید. از طریق فرآیند سولفوناسیون شیمیایی، خواص رسانشی آن ارتقاء داده‌شد. سپس برای کاهش نفوذپذیری نامطلوب متانول، نانوصفحات سیلیکاتی به آن اضافه‌گردید“.

مهندس حسنی، ”پراکنش مناسب نانوصفحات معدنی“ را، ”موجب افزایش قابل توجه نفوذپذیری و در نتیجه بهبود کارایی غشاء“ بیان‌کرد و افزود: ”بازدهی غشاء ساخته شده، به بیش از ۱/۸ برابر نمونه تجاری (Nafion 117) می‌رسد“.

وی، همچنین اظهار داشت: ”علاوه بر کارایی و کیفیت بالا، قیمت تمام شده این محصول، از نمونه‌های تجاری فعلی پایین‌تر بوده و دانش فنی آن برای ارائه به سرمایه‌گذاران بخش صنعتی، موجود است“.

این پژوهش، به صورت پروژه‌ای مستقل و در مدت زمان چهار ماه، با راهنمایی دکتر شهریار حجتی امامی، دکتر سید رضا غفاریان و دکتر همایون معدل، انجام شده است.

به گزارش بخش خبری سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محمد مهدی حسنی صدر آبادی، رتبه سوم هفتمین جشنواره جوان خوارزمی سال ۱۳۸۴ (برای ساخت پیل سوختی با الکترولیت پلیمری)، برنده‌ی مدال طلای اختراعات جهان (کره جنوبی) در سال ۱۳۸۵، و دیپلم افتخار نمایشگاه اختراعات و نوآوری‌های آلمان را، کسب نموده است. همچنین وی، در سال ۱۳۸۶، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان دانشجوی نمونه کشور انتخاب گردید. رتبه دوم فناوریهای نوین، در نخستین جشنواره ملی حرکت، ثبت ۱۳ اختراع در ایران، انتشار و ارائه بیش از ۴۰ مقاله علمی در نشریات و مجامع معتبر بین المللی و تعدادی جایزه علمی و پژوهشی دیگر نیز، در کارنامه پژوهشی وی دیده می‌شود.

جزئیات این پژوهش نیز، در مجله Energy & Fuels (جلد ۲۲، صفحات ۲۵۴۲-۲۵۳۹، سال ۲۰۰۸) منتشر شده است.