تولید روکش‌های جدید با استفاده از فناوری نانو

شرکت Nanovere Technologies واقع در برایتون نانوروکش‌هایی را توسعه داده است که میزان خراش‌پذیری سطوح را تا ۵۰ درصد و نیاز آنها به تمیز شدن را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

فناوری نانو را می‌توان به‌عنوان دانش مهندسی مولکولی تعریف کرد؛ این دانش در حال تغییر دادن نحوه نگرش بسیاری از صنایع به روکش‌های سطحی است. سطحی را برای خودرو تصور کنید که در برابر خراش مقاوم است یا سطح بیرونی یک قایق را در نظر بگیرید که صدف‌های دریایی به آن نمی‌چسبند و یا یک سطح خودتمیزشونده روی یک هواپیما را مجسم نمایید. استفاده از مواد مبتنی بر فناوری نانو موجب می‌شود تمام این کاربردها حالت واقعی و تجاری به خود بگیرند. شرکت Nanovere Technologies واقع در برایتون نانوروکش‌هایی را توسعه داده است که میزان خراش‌پذیری سطوح را تا ۵۰ درصد و نیاز آنها به تمیز شدن را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

این روکش‌ها که Zyvere نام دارند، به طور خاص برای کاهش خراشیدگی و نیاز کمتر به تمیز شدن و نگهداری طراحی شده‌اند. روکش‌های Zyvere همچنین بهره سوخت را در هواپیماها افزایش داده، کارایی توربین‌های بادی را بهبود بخشیده، و چسبندگی صدف‌های دریایی را به سطح خارجی قایق‌ها کم می‌کند. با دارا بودن این مزایای فوق‌العاده، انتظار می‌رود قیمت این روکش‌ها بالا باشد، اما اینگونه نیست. قیمت روکش‌های Zyvere کاملاً با هزینه روکش‌های صنعتی معمول قابل مقایسه بوده و در عین حال از کارایی بسیار بالاتری برخوردارند.

دلیل منحصر به فرد بودن این روکش‌ها چیست؟ بنا بر گفته توماس کوآت، رییس Nanovere و دانشمند اصلی این شرکت، «شرکت Nanovere خط کاملی از روکش‌های ۱K و ۲K را بر اساس مواد نانوساختار و مفاهیم فناوری نانو توسعه داده است. نانوروکش‌های Zyvere از فیلم‌های چگال به‌هم بافته‌ای تشکیل شده‌اند که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی داشته و به نحوی طراحی شده‌اند که در مقابل خراش و اشعه ماورای بنفش مقاوم بوده و به راحتی تمیز می‌شوند. این روکش‌ها حتی پس از گذشت ۵ سال جلای خود را به صورت کامل حفظ می‌کنند که این امر در مورد روکش‌های معمول امکان‌پذیر نیست.

Nanovere با تولیدکننده قطعات اولیه Global Automotive همکاری نزدیکی دارد تا جلای سطح خودرو را در برابر شسشوی طولانی مدت حفظ کرده، از خراشیده شدن سطح آن جلوگیری نموده، و با جایگزینی شیشه با پلی‌کربنات دارای روکش Zyvere، وزن خودرو را کم کند. Nanovere همچنین با پیشگامان صنعت هوافضا همکاری نزدیکی دارد تا بهره سوخت را افزایش داده و نیاز به مواد ضدیخ را در باند فرودگاه کاهش دهد.