اختراع نانوفیلتری هوشمند در استان چهارمحال و بختیاری

پژوهشگران شهرکردی به‌کمک نانولوله‌های کربنی، فیلتری هوشمند ساختند که قابلیت جذب آلاینده‌های زیست‌محیطی را دارد و همچنین، قابل بازیافت به دوده صنعتی ممتاز است.

پژوهشگران شهرکردی به‌کمک نانولوله‌های کربنی، فیلتری هوشمند ساختند که قابلیت جذب آلاینده‌های زیست‌محیطی را دارد و همچنین، قابل بازیافت به دوده صنعتی ممتاز است.

رسول نوروزیان؛ کارشناس الکترونیک، در گفتگو با بخش اخبار سایت ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو گفت: “این اختراع که قابلیت نصب در محیط‌های باز (سر چهارراه‌ها) و بسته (سر دودکش کارخانجات و منازل و اگزوز خودروها) را دارد، از دو قسمت مجزا تشکیل شده است.

قسمت اول نانوفیلتری جهت جذب آلاینده‌های محیط‌زیست بوده که کاملاً هوشمند و بر اساس فناوری نانولوله کربنی ساخته شده‌است. این نانوفیلتر قادر است؛ بیش از ۹۷% از مواد آلاینده هیدروکربنی را جذب و بخشی از مواد مونوکسیدکربن سمی را به کمک فناوری‌نانو به دی‌اکسیدکربن مصرفی تبدیل نماید.

در قسمت دوم طرح که حاصل ۲ سال تحقیق و تلاش گروهی بوده، عملیات بازیافت بر روی این مواد صورت می‌پذیرد و با انجام ۱۴ فرآیند شیمیایی خاص، مواد جذب‌شده به دوده صنعتی فوق ممتاز با خلوص کربن فعال ۹/۹۸% و اندازه‌های ۲۵ تا ۶۰ نانومتری تبدیل می‌شود”.

از افتخارات و تأئیدیه‌های علمی این اختراع، می‌توان به کسب عنوان دوم و مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس، کسب رتبه اول و مدال طلای مسابقات خاورمیانه‌ای بخش محیط‌زیست کویت، کسب مقام اول جهانی و دریافت جایزه ویژه گرندپریکس و مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی SIIF2008 و کسب رتبه برگزیده ششمین جشنواره مخترعین و مبتکرین بسیجی کشور اشاره کرد.

این طرح که به همت سازمان محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری و با همکاری مهدیه بامداد؛ کارشناس ارشد شیمی تجزیه و مسیب رمضانی؛ فوق دیپلم مکانیک انجام شده‌است‌، به‌عنوان طرح برگزیده در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی به‌نمایش گذاشته‌شد.