شرکت ایرانخودرو با بهکارگیری فناوری نانو در بخشهای مختلف یک خودروی تمام
ایرانی- سورن- در صدد فرهنگسازی استفاده از ترکیبات مبتنی بر فناوری نانو، در میان
اقشار مختلف صنعتی کشور است.
به گفته علی فرشیدفر، رئیس گروه مهندسی و تحقیقات مواد شرکت ساپکو، شرکت
ایرانخودرو از ساخت خودروی سورن، دو هدف را دنبال کرده است؛ اول اینکه بتواند
کارها و فعالیتهایی که در زمینه نانو در کشور انجام شده را به نمایش بگذارد و دیگر
اینکه به اشاعه فرهنگ استفاده از فناوری نانو در صنایع مختلف کمک کند.
مدت زیادی است که شرکت ایرانخودرو، در زمینه فناوری نانو فعالیت میکند. این شرکت
از مدتها پیش به دنبال افراد و نهادهای مختلفی که در زمینه نانو فعالیت میکردند،
بوده و سعی و تلاشهای زیادی در زمینه جذب نیرو انجام داده است. قراردادها و
تفاهمنامههای زیادی را با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی امضا کرده است؛ از جمله
این قراردادها میتوان به قرارداد ۵۰۰ میلیون تومانی با پژوهشگاه نانو دانشگاه
صنعتی امیرکبیر اشاره کرد. از طرفی برخی از طرحها به وسیله خود شرکت اعلام میشود
و بدین وسیله از موسساتی که در آن زمینه فعالیتی دارند، دعوت به همکاری میشود. از
سوی دیگر این شرکت به دنبال طرحهایی است که بتواند آنها را به سوددهی و
تجاریسازی برساند.
در مورد خودروی سورن ساخته شده میتوان به ویژگیهای زیر اشاره کرد:
تولیدها و زینگ چراغ عقب با استفاده از نانوکامپوزیت- ABS
تولیدها و زینگ چراغ جلو با استفاده از نانوکامپوزیتهای PP- Nano clay
استفاده از نانوپوشش ضد خش روی رنگ خودرو
پوششدهی نانویی ضد لک روی شیشه خودرو و آینههای جانبی
تولید پروانه فن رادیاتور و جعبه کنترل کننده سوخت موتور و درب آن با استفاده از
نانوکامپوزیتهای PP- Nano clay
استفاده از ترکیبات نانو در فیلتر هوا و روغن و همچنین کاتالیست اگزوز خودرو
استفاده از افزودنیهای نانو در روغن موتور، سیال خنککننده، گریس و بنزین خودرو
پوششدهی نانویی ضد لک روی پارچههای رودری و روکش صندلی و نیز پارچههای سقف و
موکت کف
تولید قاب ستونهای داخلی و اجزای مجموعهای داشبورد با استفاده از نانو
کامپوزیتهای PP
پوششدهی نانویی آنتیباکتریال بر روی فرمان
تولید قاب جای رادیو و کلیدهای بخاری و قاب پلاستیکی پشت زیرآرنجی صندلی عقب با
استفاده از نانوکامپوزیتهای PP
از ویژگیهای رنگ مورد استفاده در این خودرو میتوان به مقاومت در مقابل سایش و
اشعه خورشید اشاره کرد؛ از دیگر رو با توجه به تستهای صورت گرفته براقیت آن نیز ۱۰
الی ۱۵ درصد بهبود یافته است. نکته دیگری که در مورد رنگ باید به آن اشاره کرد، این
است که میتوانیم ضخامت رنگ را به دلیل افزایش حد جوشیدگی از ۶۰ الی ۶۵ درصد به ۷۰
الی ۷۵ درصد افزایش دهیم که در نتیجه کیفیت رنگ بالاتر میرود. ماندگاری و دوام
بیشتر رنگ نیز از مزایای استفاده از این نوع رنگ است.
استفاده از نانوکامپوزیتهای PP- Nano clay در برخی قطعات مانند فن رادیاتور و جعبه
کنترل سوخت، بیشتر جنبه نمادین داشته و به این منظور است که نشان داده شود که
استفاده از نانوکامپوزیتها در قطعات بیشتری قابل امتحان است.
استفاده از نانوکامپوزیتها در فیلترهای هوا و روغن به دلیل کاهش آلایندههاست.
وقتی در مقیاس نانو، عمل فیلتراسیون صورت میگیرد، سطح پاکی هوا افزایش مییابد؛
این مسئله از طرفی عمر مفید قطعات را افزایش میدهد از طرفی دیگر مصرف سوخت را کاهش
میدهد. از ویژگیهای ذاتی این فیلترها نیز میتوان به طول عمر بالا و دورههای
طولانیتر برای تمیزشدن اشاره کرد.
استفاده از روغن موتور با نانوکامپوزیتها به طول عمر قطعات کمک میکند، چرا که
وجود نانوکامپوزیتها در ترکیب روغن باعث پر شدن پستی و بلندیهای موجود بین سطوح
شده و روانکاری را افزیش میدهد.
طبق گفته علی فرشیدفر طی بررسیهایی که در آینده صورت خواهد گرفت، احتمال تجاری شدن
و به صادرات رسیدن این خودرو زیاد است.
|