پروژه روسیه برای تولید میکرو پردازشگرها

ستاد توسعه فناوری‌نانوی روسیه (روس‌‌نانو) و گروه تولیدی اِلکارد تامسک این کشور، با استفاده فناوری‌نانو پردازشگرهای چندرسانه‌ای تولید خواهند کرد.

ستاد توسعه فناوری‌نانوی روسیه (روس‌‌نانو) و گروه تولیدی اِلکارد تامسک این کشور، در قالب پروژه‌ای مشترک، قطعات الکترونیکی مختلف را با استفاده از پردازشگرهای چندرسانه‌ای با نرم‌های فنی ۶۵ تا ۹۰ نانومتر تولید خواهند کرد.

هدف این پروژه که به دستور دمیتری مدودیف، رییس جمهور این کشور آغاز شده است، تولید تلویزیون‌های دیجیتال برای کل کشور در طی ۵ سال آینده است.

مدیریت پروژه، فروش تجهیزات برای تلویزیون‌های دیجیتالی تولید شده توسط مهندسان روسی را سازماندهی خواهد کرد.

این پروژه، مبنای تولیدی و فناورانه‌ی لازم برای کالاهای الکترونیکی و میکروالکترونیکی داخلی را با ویژگی‌های اقتصادی-فنی بهبود یافته فراهم خواهد کرد.

در فاز دوم، یعنی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، شرکت اجرا کننده پروژه، با رمزگذاری و رمزگشایی برای سیگنال‌های ویدیویی، شروع به توسعه پردازشگرهای میکروی جدید با فناوری ۶۵ نانومتر خواهد کرد. در فاز سوم، سال‌های ۲۰۱۳ و۲۰۱۴ ، شرکت مذکور تولید تجاری محصولات خود را آغاز خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، میزان درآمد حاصل از اجرای این پروژه تا سال ۲۰۱۴ به ۲ میلیارد روبل خواهد رسید.

کل مبلغ مورد نیاز برای اجرا و توسعه این پروژه ۷۲۱ میلیون روبل است که اجرای فاز اول آن، ۴۲۰ میلیون روبل هزینه دربرخواهد داشت.

در حال حاضر فناوری ۹۰ نانومتری انتخاب شده برای این پروژه برای کسب بازار میکروتراشه‌ها بهترین است. انتظار می‌رود طی ۳ تا ۵ سال آینده میزان تقاضای برای این فناوری به شدت افزایش یابد.