بستر مناسب برای جهش نانوالکترونیک در اروپا

کمیسیون اروپا به‌تازگی به کمیته مشاوره‌ی پیشگامی نانوالکترونیک اروپا (ENIAC)، در اجرای برنامه‌های خود، اختیار تام داده است.

کمیسیون اروپا به‌تازگی به کمیته مشاوره‌ی پیشگامی نانوالکترونیک اروپا (ENIAC)، در اجرای برنامه‌های خود، اختیار تام داده است. این نهاد با موافقت کمیته وزرای اتحادیه اروپا ایجاد شده و هدف آن ایجاد همگرایی در تحقیقات نانوالکترونیک در سطح اروپا است.

از آنجایی که این امر منجر به احیای مشارکت بخش حصوصی و دولتی در حوزه نانوالکترونیک شده و تاثیر بسیار زیادی بر بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد گذاشت، این تفویض اختیار، گام بلندی در جهت توسعه‌ی هرچه بیشتر نانوالکترونیک در سطح اروپا محسوب می‌شود.

تاکنون این کمیته فعالیت‌های خود را تحت نظر اتحادیه اروپا انجام داده است. اما از این تاریخ به بعد، بودجه تحقیقات خود را که بالغ بر۳ میلیارد یورو برای ۱۰ سال آینده است، مستقلا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

کمیته مذکور همکاری‌های تحقیق و توسعه‌ای را بین ذینفعان مختلف از صنعت‌گران گرفته تا دانشگاهیان و نهادهای تحقیقاتی تسهیل خواهد کرد.

ENIAC به مثابه پلی می‌باشد که تحقیقات فناوری‌نانو را با نیازهای بازار هماهنگ کرده و سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته که برای رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا حیاتی هستند را ارائه می‌کند.

ENIAC از فوریه سال ۲۰۰۸ حدود ۱۸ پروژه بزرگ را در زمینه‌های مختلف نانوالکترونیک اجرا کرده است.

بودجه ENIAC توسط صنعتگران مختلف و اتحادیه اروپا و ۲۱ عضو آن، تامین می‌شود. در حال حاضر کشورهای اتریش، بلژیک، چک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، هلند، نروژ، پرتغال، بلغارستان، رومانی، اسلوواکی، اسپانیا، سوئد و انگلیس عضو ENIAC هستند.