جذب ارزان‌تر فلزات سنگین به‌کمک فناوری نانو

جاذب‌های نانوحفره‌ای ارزان قیمتی برای جذب فلزات سنگین پسماند صنایع مختلف، در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سنتز شد.

جاذب‌های نانوحفره‌ای ارزان قیمت، برای جذب فلزات سنگین پسماند صنایع مختلف، در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سنتز شد.

دکتر حمید سپهریان، موفق به سنتز جاذب نانوحفره‌ی جدیدی با ظرفیت جذب بالا برای کاتیون‌های سنگین شده‌است.

دکتر سپهریان، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «بیشتر محققان از لیگاندها و واکنش‌گرهای یون گزین گران‌قیمت برای اصلاح خواص جذبی نانوحفرات استفاده می‌کنند، درحالی‌که ما از نمک‌های معدنی که ارزان‌قیمت‌تر هستند برای اصلاح خواص جذبی نانوحفره MCM-41 استفاده کرده‌ایم».

وی ادامه داد: «برای انجام این کار، ابتدا یک محلول آبی از سورفکتانت (ماده‌ی فعال سطحی) را تهیه کرده و به آن محلول سدیم سیلیکات را اضافه نمودیم تا دیواره‌ی سیلیکاتی در اطراف میسل‌های تشکیل شده از سورفکتانت قرار گرفته و در همین حین به آن محلول آبی از نمک معدنی مورد نظر را اضافه کردیم. بعد از چند ساعت هم خوردن مخلوط را صاف نموده و پس از شستشو و خشک کردن، آن را در کوره تا دمای ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دادیم و به این ترتیب سورفکتانت را با سوختن خارج کردیم».

نتایج ارزیابی کارایی جاذب‌های تهیه شده، نشان می‌دهد که با ورود لانتانیم، جذب یون‌های سرب، روی، توریم، آهن و تنگستن افزایش می‌یابد.

جزئیات این پژوهش -که با همکاری دکتر سید واقف حسین، دکتر سید جواد احمدی، دکتر احمدرضا ذوالفقاری دریانی و مرتضی آزاد موسوی انجام شده،- در مجله‌ی Chin. J. Chem (جلد ۲۸، صفحات ۵۶۶-۵۶۱، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.