فناوری نانو رقابت‌پذیری صنایع را در بازار جهانی افزایش می‌دهد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو را فرصتی برای ایجاد تعاملات بیشتر بین متخصصین، صاحبان صنایع و افرادی که می‌خواهند از این فناوری استفاده کنند، دانست.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌و‌گو با ستاد خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، در مورد اهداف برپایی این رویداد گفت: «این نمایشگاه برای ایجاد تعاملات بیشتر بین متخصصین، صاحبان صنایع و افرادی که می‌خواهند از این فناوری استفاده کنند، برگزار می‌شود.»

 

دکتر سرکار، با تاکید بر این که فناوری نانو در همه صنایع می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: «هیچ صنعتی را نمی‌توان نام برد که متاثر از فناوری نانو نباشد. بنابراین توجه مسئولان به فناوری نانو می‌تواند رقابت‌پذیری صنایع را در بازار افزایش دهد. خوشبختانه این دوره از نمایشگاه فناوری نانو با نمایشگاه صنعت همزمان شده و صاحبان صنایع می‌توانند از این نمایشگاه نیز دیدن کنند و با فناوری‌هایی که می‌تواند در صنعت خودشان تاثیرگذار باشد، آشنا شوند.»

 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در تشریح بخش‌های مختلف چهارمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو، گفت:«بخش‌هایی از این نمایشگاه به مراکز علمی و پژوهشی، نشریات، انجمن‌های علمی و سایر نهادهای فعال در زمینه فناوری نانو اختصاص پیدا کرده است. بنابراین شرایطی ایجاد شده تا متخصصین از دانشگاه‌های مختلف، شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان صنایع بتوانند با هم تعامل داشته باشند و بین آنها همکاری‌های علمی و فناوری صورت گیرد. همچنین مردم می‌توانند با توانمندی‌های کشور و با محصولات نوظهوری که با فناوری نانو ارتقای کیفیت پیدا کرده، آشنا شوند.»

 

به گفته‌ی دکتر سرکار، آشنایی دانش‌آموزان با فناوری نانو یکی دیگر از برنامه‌‌های جشنواره فناوری ‌‌نانو است که برای نیل به این هدف، بخش ویژه‌ای از نمایشگاه به این موضوع اختصاص پیدا کرده است تا دانش آموزان از طریق تماشای فیلم و انیمشن و با کمک ابزارهای ساده آموزشی با قابلیت‌های فناوری نانو و عملکردش بیشتر آشنا شوند.

 

دکتر سرکار ادامه داد:«با هماهنگی‌های صورت گرفته مجمع آسیایی فناوری نانو در ایران همزمان با این جشنواره برگزار شود. با توجه به اینکه متخصصین از ۱۵ کشور آسیایی در این مجمع حضور دارند و بیش از ۶۰ متخصص فناوری نانو از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند، فرصتی ایجاد خواهد شد که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا متخصصین با توانمندی‌های ایران در حوزه فناری نانو آشنا شوند.»

 

گفتنی است چهارمین نمایشگاه فناوری نانو از ۱۳ تا ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.