امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد نانو و سازمان فضایی ایران

در چهارمین روز از جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، تفاهم نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و ستاد توسعه فناوری نانو در رابطه با توسعه فعالیت‌های نانو در زمینه هوا فضا به امضا رسید.

در چهارمین روز از جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، تفاهم نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و ستاد توسعه فناوری نانو در رابطه با توسعه فعالیت‌های نانو در زمینه هوا فضا به امضا رسید.

 

براساس این تفاهم نامه که با حضور دکتر سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و دکتر فاضلی رییس سازمان فضایی ایران به امضا رسید مقرر شد؛ سازمان فضایی ایران سالیانه در جشنواره برترین‌ها به سه نفر از برترین‌های فناوری نانو، پژوهانه‌ای به مبلغ ۱۵ میلیون تومان اعطا کند. هدف از اعطای این پژوهانه، ایجاد زمینه‌ای برای پیشرفت فناوری نانو در فعالیت‌های فضایی به صورت وسیع‌تر و گسترده‌تر عنوان شده است.

 

رضا کلانتری‌نژاد که به عنوان نماینده پژوهشی سازمان هوا فضای ایران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه در این جلسه حضور داشت درباره این تفاهم نامه به خبرنگار ستاد گفت: «در واقع این تفاهم‌نامه، برنامه‌ای برای‌ همکاری دو جانبه بین سازمان هوافضای ایران و ستاد نانو در راستای به کارگیری علم نانو در فعالیت‌های فضایی است».

 

او هم چنین درباره اهمیت این تفاهم نامه تاکید کرد: «سازمان هوافضا برای تحقق ماموریت‌هایی که در پیش دارد به این درک رسیده است که باید از فناوری‌های نو استفاده کند و که این امر نیازمند همکاری همه حوزه‌ها است».

 

کلانتری نژاد درباره چگونگی این همکاری توضیح داد: «ما تصمیم داریم به سه نفر برگزیده از ۱۰ نفری که به عنوان برترین‌ها انتخاب می‌شوند، مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال را به عنوان پژوهانه اعطا کنیم».

 

او همچنین درباره نحوه انتخاب این سه نفر توضیح داد: «نحوه انتخاب سازمان بدین صورت است که سازمان فهرستی از اولویت‌های پژوهشی را در اختیار ستاد قرار می دهد و کارگروهی از سوی ستاد تشکیل می‌شود تا این نیازمندی‌ها را بررسی کند و از بین ده نفر انتخاب شده در جشنواره برترین‌ها، سه نفر از سوی ستاد انتخاب ‌شوند و این پژوهانه به آنها اعطا خواهد شود».

 

او همچنین با تاکید بر اهمیت این تفاهم‌نامه ادامه داد: «این تفاهم‌نامه در واقع آغازی برای همکاری‌های بیشتر است و اولین همکاری سازمان‌هوافضا و ستاد توسعه فناوری نانو به حساب می‌آید. البته در خود سازمان فضایی نیز پژوهش‌های زیادی انجام شده است و پژوهشگاه فضایی ایران قدم‌های بلندی را برداشته است. با این تفاهم‌نامه پژوهشکده علوم و فناوری‌های نوین سازمان فضایی به عنوان مرکزی برای توسعه فناوری نانو با هدف کاربرد فناوری‌نانو در فضا خواهد بود».

 

دکتر سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز که در این جلسه حضور داشت درباره آینده این قرارداد به خبرنگار ستاد نانو گفت: «مسئولین سازمان فضایی بسیار علاقمند به استفاده از فناوری‌های نوظهور در ارتقای سطح فعالیت‌های فضایی هستند و یکی از این فناوری‌ها، فناوری نانو است». او درباره اهمیت کاربرد فناوری نانو در فعالیت‌های فضایی به استفاده از فناوری نانو در تولید محصولاتی بهتر، مقاوم‌تر و سبک‌تر اشاره کرد.