هشتمین نشست آسیایی نانو برگزار شد

هشتمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو،‌ با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، نمایندگانی از ۱۵ کشور آسیایی عضو و ۴ نماینده از کشورهای اروپایی به عنوان ناظر، در تاریخ ۱۷ مهرماه سال جاری، مصادف با آخرین روز چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو برگزار شد.


هشتمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو،‌ با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، نمایندگانی از ۱۵ کشور آسیایی عضو و ۴ نماینده از کشورهای اروپایی به عنوان ناظر، در تاریخ ۱۷ مهرماه سال جاری، مصادف با آخرین روز چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو برگزار شد.

 

به گفته دکتر بیت‌اللهی، مدیر اموربین‌الملل ستاد نانو و نماینده ایران در مجمع آسیایی فناوری نانو، در این نشست اعضا ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و فعالیت‌های کشورهای خود در زمینه فناوری نانو در خصوص اهداف و برنامه‌های سال آینده مجمع به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

وی در خصوص پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران در این نشست به برگزاری المپیاد دانش‌آموزی و دانشجویی فناوری نانو در آسیا،‌ کنفرانس آسیایی فناوری نانو و گواهی نانومقیاس آسیایی اشاره کرد و افزود: «مقرر شد در راستای پیشنهادات مطرح شده،‌ یک گروه کاری متشکل از کشورهای تایلند، تایوان، ‌کره و ایران،‌ مسئولیت پیگیری پیشنهاد‌های مطرح‌شده را برعهده بگیرند تا این طرح‌ها پس از بررسی و برطرف کردن موانع به مرحله اجرا گذاشته شوند».

 

مدیر امور بین‌الملل ستاد نانو با اشاره به این که اولین دوره کنفرانس آسیایی فناوری نانو در ایران برگزار خواهد شد گفت: «در حال حاضر برگزاری کنفرانس‌های فناوری نانو در سطح اروپا صورت می‌پذیرد و کشورهای آسیایی تاکنون در این زمینه اقداماتی انجام نداده‌اند. با برگزاری چنین کنفرانسی در سطح آسیا، علاوه‌بر بررسی دستاوردهای فناوری نانو در حوزه‌های مطرح در آسیا همچون آب،‌ انرژی و نانوداروها،‌ می‌توان در تولید و تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر فناوری نانو گام‌های بزرگ‌تری برداشت».

 

همچنین دکتر بیت‌اللهی با اشاره به بحث اعطای گواهی نانومقیاس در تمام کشورهای عضو مجمع آسیایی نانو در این نشست، این اتفاق را یکی از اقدامات بزرگ در توسعه تجارت و بازار محصولات مبتنی بر فناوری نانو در کشورهای آسیایی دانست و عنوان کرد جلب اعتماد عمومی به محصولات مبتنی بر فناوری نانو موضوع مهمی است که تنها با بین‌المللی شدن این گواهی ممکن می‌شود و گواهی نانومقیاس آسیایی اولین قدم در این مسیر است. لازم به ذکر است درحال حاضر در بین کشورهای آسیایی عضو مجمع آسیایی نانو، اعطای گواهی نانومقیاس به جز ایران در کشورهای تایلند و تایوان نیز اجرا می‌شود.

 

از دیگر رویدادهای هشتمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو می‌توان به انتخاب مجدد کشور ژاپن به‌عنوان رئیس نشست بعدی اشاره کرد. همچنین در این نشست کشور تایلند به عنوان میزبان نهمین نشست مجمع آسیایی نانو انتخاب شد.

 

گفتنی است،‌ نمایندگان ۱۵ کشور آسیایی عضو مجمع آسیایی نانو به همراه نمایندگانی از کشورهای اسکاتلند، روسیه، اتریش، فرانسه و انگلیس که برای شرکت در هشتمین نشست مجمع به تهران آمده‌ بودند، ۱۹ مهرماه ایران را به قصد کشورهای خود ترک کردند.