تیم تحقیقاتی فناوری‌نانوی مصر؛ برنده جایزه جهانی شرکت اینتل

یک تیم تحقیقاتی از کشور مصر، که با استفاده از فناوری‌نانو درمان جدیدی برای ویروس هپاتیت C کشف نموده است، جایزه جهانی شرکت اینتل را دریافت نمود.


یک تیم تحقیقاتی از کشور مصر، که با استفاده از فناوری‌نانو درمان جدیدی برای ویروس هپاتیت C کشف نموده است، جایزه جهانی شرکت اینتل را دریافت نمود. این تیم مصری Nano-Diagx، اولین تیم عربی است که در این رقابت برنده می‌شود. رقابت مذکور توسط سازمان علم و فناوری عرب با همکاری شرکت اینتل و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، سازماندهی شده بود.

Nano-Diagx با استفاده از این روش می‌تواند وجود این بیماری را در کمتر از یک ساعت تشخیص دهد. این فناوری تنها به سلول‌های آلوده حمله کرده و آنها را از بین می‌برد.

رهبری این تیم شش نفره بر عهده دکتر حسن اَزازی است. به گفته اَزازی، مهمترین ویژگی تیم تحقیقاتی وی، داشتن روحیه کار گروهی است که این امر در فرهنگ کشورهای عرب کمتر وجود دارد. به گفته وی، «پروژه مذکور با استفاده از فناوری‌نانو و طلا، یک روش درمان جدیدی برای هپاتیت HIV، که در کشور مصر سالیانه ۱۰۰ هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند، ارائه کرده است».

رییس سازمان علم و فناوری عرب نیز خاطر نشان ساخته است که تیم مصری، اولین تیم در بین کشورهای عربی است که جایزه سوم این رقابت فناوری بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد.

در مسابقه جهانی شرکت اینتل در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۲۸ پروژه فناورانه از کشورهای مصر، عربستان سعودی، لبنان، تایلند، آمریکا، پرتغال، روسیه، ترکیه، هند، اروگوئه، چین، ژاپن، برزیل، تایوان، فیلیپین، آرژانتین، شیلی، دانمارک و … ارائه شده بود.

گفتنی است  رییس جمهور آمریکا به این تیم تحقیقاتی مصری، به خاطر دریافت جایزه مذکور تبریک گفته است!