حمایت ویژه ستاد از ورود صنایع به زمینه‌های اولویت‌دار نانو

نخستین هم‌اندیشی فعالان صنایع پلیمر، کامپوزیت، ‌رنگ و رزین ،صبح امروز، ۹ اسفندماه سال ۱۳۹۰، با حضور دکتر علی بیت‌الهی مدیر کارگروه توسعه زیرساخت فناوری نانو،‌ دکتر رضا اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد، کارشناسان کارگروه صنعت و بازار و جمعی از نمایندگان صنایع مختلف در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

نخستین هم‌اندیشی فعالان صنایع پلیمر، کامپوزیت، ‌رنگ و رزین ،صبح امروز، ۹ اسفندماه سال ۱۳۹۰، با حضور دکتر علی بیت‌الهی مدیر کارگروه توسعه زیرساخت فناوری نانو،‌ دکتر رضا اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد، کارشناسان کارگروه صنعت و بازار و جمعی از نمایندگان صنایع مختلف در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

 

در ابتدای نشست مدیر کارگروه توسعه زیرساخت فناوری نانو،‌ با مثبت دانستن بسترسازی‌های صورت گرفته در امر ترویج و توسعه منابع انسانی فناوری نانو در کشور، تولید ثروت از دانش و فناوری نانو را فاز بعدی فعالیت‌های پیش رو خواند. دکتر بیت‌الهی افزود: «با توجه به اینکه درحال حاضر بیش از ۱۴هزار محقق در مقطع کارشناسی‌ارشد به بالا در زمینه فناوری نانو مشغول به فعالیت‌های تحقیقاتی هستند و در بیش از ۲۰ دانشگاه کشور دوره‌های تحصیلات تکیملی فناوری نانو تدریس می‌شود، اکنون زمان آن رسیده است تا در جهت تقویت اقتصاد مبتنی بر دانش نانو قدم برداریم».

 

دکتر علی بیت‌الهی آشناسازی صنایع موجود با فناوری نانو را زمینه‌ساز پیشرفت‌های آتی کشور خواند و گفت: «فناوری نانو درحال شکل‌گیری است و ورود به‌موقع صنایع به این حوزه، تاثیر چشمگیری در تثبیت جایگاه ایران در عرصه فناوری نانو در دنیا خواهد داشت».

 

attach27.jpg

 

در ادامه مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد، ضمن اشاره به برنامه‌های حمایتی ستاد نانو از صنایع کشور برای ورود به عرصه فناوری نانو، از حمایت ویژه ستاد در حوزه‌های اولویت‌دار خبر داد. دکتر اسدی‌فرد گفت: «به طور کلی ستاد نانو از هر شرکت صنعتی که علاقمند به فعالیت در حوزه نانو باشد، حمایت می‌کند اما حمایت از صنایع در زمینه حوزه‌های دارای اولویت به مراتب بیشتر خواهد بود». حوزه‌های انرژی، سلامت، آب و محیط زیست، ساختمان، خودرو و تولید نانومواد پایه، عناوین پنج حوزه اولویت‌داری است که به گفته وی مشمول حمایت‌های ستادنانو قرار خواهند گرفت.

 

اسدی فرد با اشاره به حضور بیش از ۱۳۰ شرکت فعال در حوزه فناوری نانو در کشور گفت: «با پیشرفت علم نانو، هم‌اکنون ۳۵ شرکت فعال در زمینه مواد،‌ ۲۴ شرکت تجهیزات‌ساز، ۱۶ شرکت ساختمانی، ۱۵ شرکت از بخش بهداشت و سلامت،‌ ۱۳ شرکت از صنایع نفت و پتروشیمی،‌ ۱۱ شرکت از صنعت کشاورزی و بسته‌بندی،‌ ۱۱ شرکت از صنعت نساجی، ۸ شرکت از صنعت خودرو و ۳ شرکت از صنایع آب و محیط‌زیست در زمینه فناوری نانو در کشور فعالیت می‌کنند».

بگفته او، مطالعه،‌ رصد و کسب فناوری، تولید محصول، اخذ استاندارد و مجوزهای لازم و بازارسازی و بازاریابی در عرصه فناوری نانو، موارد مورد حمایت ستاد برای ورود صنایع کشور به عرصه فناوری نانو را تشکیل می‌دهند.

 

در پایان این نشست، ابولقاسم کوچکی کارشناس کارگروه صنعت و بازار، در راستای آشنایی بیشتر حاضرین با فناوری نانو و زمینه‌های بکارگیری این فناوری در صنایع، برخی کاربردهای فناوری نانو در صنایع کامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین را بیان کرد. همچنین در پایان جلسه، هر یک از نمایندگان صنایع، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های تحقیقاتی خود در زمینه فناوری نانو،‌ توانمندی‌ها، پیشنهادات و مشکلات خود را پیرامون مباحث مطرح شده بیان کردند.

 

attach37.jpg

 

پس از پایان جلسه،‌ مهمانان با حضور در نمایشگاه جانبی محل نشست، از محصولات ارائه شده مبتنی بر فناوری نانو در حوزه‌های تجهیزات آزمایشگاهی،‌ ساختمان، خودرو، نساجی، بهداشت و سلامت، کشاورزی و نفت و صنایع وابسته دیدن کردند.

 

گفتنی است، در نخستین هم‌اندیشی فعالان صنایع و پلیمر، کامپوزیت، ‌رنگ و رزین، که با هدف بکارگیری علوم و فناوری نانو در صنایع کشور برگزار شد، ۲۷ نماینده از ۱۴ مرکز فعال در صنایع خودرو، پلیمر و پتروشیمی و آب و محیط زیست حضور داشتند.