گزارشی از حضور تجهیزات‌سازان ایرانی در ۲۰۱۲ ARABLAB

ستاد توسعه فناوری نانو برای سومین سال پیاپی در نمایشگاه عرب لب ۲۰۱۲ (۲۰۱۲ ARABLAB) که در روزهای ۷ تا ۱۰ فروردین‌ماه سال جاری (۲۶ تا ۲۹ مارچ ۲۰۱۲) در محل نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی شهر دبی برگزار شده بود، حضور پیدا کرد و به معرفی بیش از ۱۰ دستگاه آزمایشگاهی ساخت داخل در زمینه فناوری نانو پرداخت.

ستاد توسعه فناوری نانو برای سومین سال پیاپی در نمایشگاه عرب لب ۲۰۱۲ (۲۰۱۲ ARABLAB) که در روزهای ۷ تا ۱۰ فروردین‌ماه سال جاری (۲۶ تا ۲۹ مارچ ۲۰۱۲) در محل نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی شهر دبی برگزار شده بود، حضور پیدا کرد و به معرفی بیش از ۱۰ دستگاه آزمایشگاهی ساخت داخل در زمینه فناوری نانو پرداخت.

 

معرفی توانمندی‌ها و سازندگان ایرانی تجهیزات فناوری نانو به دیگر کشورها، ایجاد بازار فروش برای تجهیزات ملی فناوری نانو، آشنایی با ملزومات و استانداردهای ورود اینگونه محصولات به بازارهای بین‌المللی و فراهم نمودن بستری مناسب برای مذاکره و تعامل بین فعالان ایرانی این صنعت با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه از جمله اهداف ایران برای حضور در این نمایشگاه محسوب می‌شوند.

 

در ایام برگزاری نمایشگاه، بیش از ۹ هزار بازدیدکننده از ۸۵ کشور دنیا از جمله امارات، قطر، عمان، بحرین، کویت، عربستان، پاکستان، هند، مصر، سوریه، ترکیه، اردن، عراق، یمن، انگلیس، سوئد، فنلاند، ایتالیا، آمریکا، سریلانکا، مالزی، اندونزی، آفریقای جنوبی و ایران از تجهیزات ارائه شده در زمینه‌های مختلفی چون تجهیزات آنالیز، ابزارهای اندازه‌گیری و آزمایش، علوم محیط‌زیست، پزشکی، نفت وگاز و پتروشیمی و فناوری نانو دیدن کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند.

 

جمهوری اسلامی ایران نیز، با حضور در فضای نمایشگاهی عرب لب ۲۰۱۲، به معرفی ۱۵ دستگاه آزمایشگاهی ملی در زمینه فناوری نانو پرداخت که از این بین ۵ دستگاه به صورت حضوری معرفی شدند که عبارتند از:

• دستگاه STM از شرکت نانوسیستم پارس؛

• دستگاه اسپاترینگ رومیزی از شرکت پوشش‌های نانوساختار آسیا؛

• دستگاه IMS از شرکت پارس فناورتاف؛

• دستگاه الکتروفورز موئینه از شرکت فناوران نانو مقیاس؛ و

• دستگاه کندوپاش از شرکت یارنیکان صالح.

 

همچنین دستگاه‌های مغناطیس‌سنج نمونه مرتعش (VSM)، خشک‌کن انجمادی (Freeze Drying)، لایه‌نشانی شیمیایی بخار به کمک پلاسما (PECVD)، اسپکت حیوانی، زدایش فعال یونی و زدایش عمیق سیلیکون(DRIE)، الکتروریسندگی(Electrospinning)، انفجار الکتریکی سیم(PEE)، تولید نانوکلوئید فلزیPNC و FMI و دستگاه خلا بالا به صورت پوستر معرفی شدند.

 

عمده مذاکرات صورت‌گرفته در این نمایشگاه، در خصوص اعطای نمایندگی‌های فروش، فروش مستقیم و یا همکاری دو جانبه در راستای ایجاد برند بوده است. همچنین طی بررسی‌های آماری انجام‌شده در این نمایشگاه، قیمت متوسط تجهیزات مشابه خارجی با برند اروپایی، آمریکایی و ژاپنی در حدود سه برابر قیمت تجهیزات داخلی بوده است که این مساله نکته مهمی برای ورود ایران به عرصه رقابت‌های بین‌المللی در زمینه تجهیزات فناوری نانو خواهد بود.

 

شایان ذکر است، در حاشیه برگزاری این نمایشگاه بیش از ۸۵ سمینار و همایش برگزار شد که بیشتر این سمینارها پیرامون توضیحات کلی در مورد دستگاهی خاص، توضیح کاربرد دستگاه در زمینه‌های تخصصی و فناوری آزمایشگاهی بوده است.

 

گفتنی است، حضور ایران در کنار کشورهای فعال تجهیزات‌ساز در زمینه فناوری نانو در نمایشگاه‌های بین‌المللی، از یک سو کمک موثری به شناساندن پیشرفت‌ها و قابلیت‌های ایران به دیگر کشورها نموده و از سوی دیگر موجب برقراری ارتباط تجاری و فراهم شدن صادرات محصول خواهد شد. همچنین پژوهشگران و فناوران ایرانی، با مقایسه دستاوردهای خود با کشورهای مطرح دنیا به این باور می‌رسند که می‌توانند در دنیای علم حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند.