کاربردهای فناوری‌نانو در واکسیناسیون

فناوری‌نانو علاوه بر بهبود اثرات و دوام داروهای موجود، به محققان حوزه پزشکی کمک می‌کند تا واکسن‌هایی را برای بیماری‌هایی که در حال حاضر قابل پیشگیری نیستند، طراحی کرده و واکسن‌هایی را تولید کنند که نیازی به استفاده از مواد ویروسی ندارند.


واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین بخش‌های پزشکی مدرن محسوب می‌شود. در حال حاضر، از بسیاری از بیماری‌های واگیردار که بسیار کشنده هستند، به سادگی پیشگیری می‌شود. در این راستا، فناوری‌نانو دارای الزامات گسترده‌ای در حوزه پزشکی بوده و واکسن‌ها نیز از این حوزه مستثنی نیستند.

 

یکی از حوزه‌های بسیار خوش‌آتیه پزشکی که فناوری‌نانو می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر آن داشته باشد، دارورسانی است که یکی از بخش‌های بسیار مهم واکسیناسیون محسوب می‌شود. فناوری‌نانو علاوه بر بهبود اثرات و دوام داروهای موجود، به محققان حوزه پزشکی کمک می‌کند تا واکسن‌هایی را برای بیماری‌هایی که در حال حاضر قابل پیشگیری نیستند، طراحی کرده و واکسن‌هایی را تولید کنند که نیازی به استفاده از مواد ویروسی ندارند.

 

به عنوان نمونه می‌توان به شرکت Nanotherapeutics در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که با همکاری محققان دانشگاهی در حال توسعه یک واکسن مبتنی بر نانوذرات برای بیماری HIV است.

 

فناوری‌نانو در آینده‌ای نزدیک اثرات گسترده‌ای بر تمام جنبه‌های پزشکی خواهد داشت. کاربردهای فناوری‌نانو در واکسن‌ها، آنها را اثربخش‌تر کرده و اثرات جانبی آنها را کاهش خواهد داد. همچنین فناوری‌نانو با فراهم کردن فرصت‌های جدید، امکان طراحی و توسعه واکسن‌های جدید برای بیماری‌های غیرقابل پیشگیری یا غیرقابل درمان را فراهم خواهد کرد. از همه مهمتر، شاید فناوری‌نانو به فرمولاسیون واکسن‌ها کمک کرده و به هنگام توزیع آنها در شهرها و روستاها، عمر آنها بدون اینکه نیازی به سردکننده باشد، افزایش دهد. این امر از مرگ بسیاری از افراد جلوگیری نموده و از انتشار بیماری‌های مالاریا و سایر بیماری‌های واگیردار جلوگیری به عمل می‌آورد.