حمایت مالی ویژه برای نوآوری در حوزه فناوری‌نانو

بنیاد ملی علوم (NSF) ایالات متحده آمریکا به تازگی و برای تاسیس ۳ مرکز تحقیقات مهندسی (ERCs) در حوزه فناوری‌نانو، مبلغ ۵۵٫۵ میلیون دلار اختصاص داده است.


بنیاد ملی علوم (NSF) ایالات متحده آمریکا به تازگی و برای تاسیس ۳ مرکز تحقیقات مهندسی (ERCs) در حوزه فناوری‌نانو، مبلغ ۵۵٫۵ میلیون دلار اختصاص داده است. در قالب این طرح و با همکاری بخش صنعت، از پیشرفت تحقیقات و آموزش نانوسیستم‌های بین‌رشته‌ای حمایت خواهد شد.

 

طی ۵ سال آینده این ERCs نانوسیستم‌ها یا NERCS، باعث پیشرفت دانش و خلق نوآوری‌هایی خواهند شد که مسائل اجتماعی مهمی نظیر الزامات زیست‌محیطی و سلامت انسان مربوط به فناوری‌نانو را بررسی خواهند کرد. در عین حال این مراکز باعث ارتقای رقابت‌پذیری صنعت ایالات متحده آمریکا خواهند شد.

 

مراکز مذکور از تحقیقات و نوآوری در سیستم‌های الکترومغناطیسی، فناوری‌های انرژی، نانوساخت و حسگرهای زیست محیطی و سلامت پشتیبانی خواهند کرد. به گفته توماس پیترسون، معاون مهندسی بنیاد ملی علوم، «ERCs نانوسیستم‌ها با اتکا بر بیش از یک دهه سرمایه‌گذاری و اکتشاف در زمینه علم و مهندسی نانومقیاس بنیادی تاسیس خواهند شد».

 

برنامه ERC بنیاد ملی علوم آمریکا از سال ۱۹۸۵ با ترویج همکاری‌های گسترده، به دنبال توسعه پیشرفت‌های فناوری برای محصولات و خدمات جدید و آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان مهندسی آمریکا برای مشارکت موفق در اقتصاد جهانی است.

 

این سه مرکز به عنوان بخشی از نسل سوم ERCs بنیاد ملی علوم آغاز به کار خواهند کرد تا باعث افزایش تاکید بر نوآوری، کارآفرینی، مشارکت شرکت‌های تحقیقاتی کوچک در تحقیقات بین‌المللی، آموزش نیروی مهندسی نوآور و همکاری بین‌المللی و تبادل فرهنگی گردند. انتظار می‌رود که مراکز مذکور منجر به خلق پلت‌فورم‌های علمی و مهندسی برای حوزه‌های تحقیق، آموزش و نوآوری نانومقیاس گردند.