میزان آگاهی شهروندان آمریکایی نسبت به فناوری‌نانو

آمریکایی‌های ۵۰ سال به بالاتر نسبت به سایر گروه‌های سنی خاطرنشان ساخته‌اند که منبع آگاهی آنها نسبت به فناوری‌نانو برنامه‌های خبری تلوزیون بوده است.


آگاهی از فناوری‌نانو هنوز هم در سطح پایینی قرار دارد، اما در این رابطه تفاوت‌های جالب توجهی در دیدگاه افراد وجود دارد. شاید تعجب‌برانگیز نباشد که براساس بررسی‌های انجام شده، ۳۷ تا ۴۶ درصدگروه‌های سنی زیر ۶۵ سال، حداقل چیزهایی درباره فناوری‌نانو شنیده‌اند، که این موضوع برای گروه سنی بالای ۶۵ سال، ۲۶ درصد است.

 

آگاهی شهروندان آمریکایی مسن‌تر نسبت به پتانسیل فناوری‌نانو، خوشبینانه‌تر بوده و در مقایسه با سایر گروه‌های سنی بر این باورند که مزایای بالقوه فناوری‌نانو بیشتر از ریسک‌های آن است (۵۸ در مقابل ۳۲ تا ۳۶ درصد). نتایج فوق حاصل تحقیق آنلاینی است که در دوره زمانی ۱۸ تا ۲۵ ژوئن سال جاری میلادی توسط شرکت Harris Interactive انجام شده است.

 

در این تحقیق ۲۴۶۷ بزرگسال آمریکایی در سنین ۱۸ و بالاتر شرکت کرده‌اند. از نظر منطقه‌ی جغرافیایی نیز تفاوت‌های چشمگیری در زمینه میزان آگاهی از فناوری‌نانو وجود دارد. در این تحقیق، ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان بخش‌های مرکزی آمریکا، مناطق شرقی ۳۳ درصد، جنوبی ۳۶ درصد و مناطق غربی ۳۱ درصد، خاطرنشان ساخته‌اند که «هیچ چیزی راجع به فناوری‌نانو» نشنیده‌اند. با این وجود، درصد افرادی که به میزان کمی از فناوری‌نانو آگاهی دارند در بین مناطق مختلف تقریبا برابر است.

 

همچنین بر اساس یافته‌های این تحقیق، در بین کسانی که حداقل چیزهایی در خصوص فناوری‌نانو شنیده‌اند، منبع کسب آگاهی آنها از طریق اینترنت با رقم نسبتا بالایی (۵۴ درصد) در صدر قرار دارد. این رقم برای تمامی گروه‌های سنی و بیشتر مناطق مصداق دارد. تنها برای مناطق شرقی این رقم متفاوت بوده و منبع اینترنت با ۴۴ درصد و تلوزیون با ۴۵ درصد بوده است.

 

آمریکایی‌های ۵۰ سال به بالاتر در مقایسه با سایر گروه‌های سنی خاطرنشان ساخته‌اند که منبع آگاهی آنها نسبت به فناوری‌نانو برنامه‌های خبری تلوزیون بوده است (۴۶ تا ۵۲ درصد). این در حالی است که این رقم در بین گروه‌های سنی جوان‌تر حدود ۲۶ تا ۳۶ درصد است. منبع کسب آگاهی از طریق روزنامه‌ها نیز برای گروه‌های سنی ۶۵ سال به بالاتر ۴۸ درصد و برای گروه‌های سنی پایین‌تر ۱۳ تا ۲۲ درصد است. همچنین گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال خاطرنشان ساخته‌اند که آشنایی آنها با فناوری‌نانو از طریق دوستان یا فامیل خود بوده است(۳۶ درصد در مقابل ۱۴ تا ۱۹ درصد سایر گروه‌های سنی).

 

بر اساس یافته‌های تحقیق فوق، پاسخ‌گویانی که حداقل چیزهایی از فناوری‌نانو شنیده‌ بودند، علاقه زیادی داشتند تا از کاربردهای فناوری‌نانو در بخش سلامت (۶۳ درصد) مطلع شوند. بخش‌های تولید انرژی، محیط زیست و رایانه‌ها نیز به ترتیب با ۵۹، ۵۵ و ۵۴ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند.