ارائه فناوری اتصال ویفرهای غیرهمجنس

همکاری دو موسسه آلمانی منجر به ارائه فناوری جدیدی در حوزه اتصال ویفرهای غیرهمجنس شده است. این فناوری می‌تواند برای تولید پیل‌های خورشیدی کارا بسیار مفید باشد.

موسسه فرانهوفر (Fraunhofer Institute) اعلام کرده این موسسه همکاری خود را با گروه ای وی جی برای توسعه فناوری تولید ویفر شفاف و رسانا آغاز کرده است. این دو گروه درصدد تولید ویفر‌‌های سیلیکونی شفاف و رسانا در دمای اتاق بودند تا از آنها در تولید نسل جدید پیل‌های خورشیدی استفاده کنند. نتیجه فعالیت‌های این دو گروه منجر به ارائه یک فناوری جدید شده است. اخیرا موسسه فرانهوفر اعلام کرده فناوری موسوم به ComBond® توسط این دو گروه ارائه شده که با استفاده از آن می‌توان دو ماده غیرهمجنس نظیر آرسنید گالیم و سیلیکون را با هم پیوند زد. ارتباط‌دهی مستقیم دو ماده موجب می‌شود تا بتوان مواد مختلف را با هم به کار گرفت و سیستم‌هایی با ویژگی جدید ارائه کرد. برای مثال می‌توان پیل‌های خورشیدی ترکیبی از مواد مختلف تولید کرد.
فرانک دیمورث از مدیران موسسه فرانهوفر می‌گوید در صورت استفاده از فناوری اتصال دو ماده غیرهمجنس که توسط این دو گروه ارائه شده، انتظار می‌رود نسل جدیدی از پیل‌های خورشیدی را تولید کرد. این فناوری می‌تواند منجر به تولید پیل‌هایی با کارایی ۵۰ درصد شود. ما از همکاری با گروه ای وی جی بسیار خرسندیم این مجموعه یکی از گروه‌های پیشرو در تولید تجهیزات اتصال ویفر است که تجربیات زیادی در زمینه ابزارها و فرآیندهای صنعتی در این بخش دارد.
موسسه فرانهوفر بیش از ۲۰ سال است که در بخش تولید پیل‌های خورشید از جنس نیمه‌هادی‌های گروه ۳ و ۵ فعالیت می‌کند. این موسسه با استفاده از ترکیب سه ماده، موفق به ثبت رکورد کارایی ۴۱ درصد در پیل‌های خورشیدی شده است. برای افزایش کارایی بیش از این مقدار باید از ۴ یا ۵ ماده مختلف استفاده کرد که با این کار دامنه جذب نور خورشید افزایش می یابد. این فناوری جدید می‌تواند مسیرهای تازه‌ای به سوی تولید نسل جدید پیل‌ها باز کند.
مارکوس ویمپلینگر از مدیران گروه ای وی جی می‌گوید ما از یافته‌های تازه خود که با همکاری موسسه فرانهوفر بدست آمده بسیار شگفت‌زده هستیم. موسسه فرانهوفر دارای تجربیات ارزشمندی در بخش پیل‌های فتوولتائیک است. این تجربیات برای رسیدن به فناوری ComBond® بسیار ما را یاری کرده است. بازار به شدت به این نوع فناوری نیازمند است و کار ما پاسخی به نیاز بازار بود.
با این فناوری امکان ترکیب مواد با ثابت شبکه مختلف وجود دارد، در واقع با این سیستم می‌توان اتصال میان مواد غیرهمجنس را برقرار کرد.