فناوری پوشش‌دهی پلاسما، روشی ارزان و ساده

یک شرکت آمریکایی فرآیند پوشش‌دهی جدیدی به بازار عرضه کرده است که نسبت به سیستم‌های فعلی ساده‌تر بوده و هزینه تولید را برای تولید انبوه قطعات الکترونیکی کاهش می‌دهد.

شرکت سامبلانت (Semblant Ltd) اخیرا اعلام کرده که فرآیند پوشش‌دهی یکنواخت خود را موسوم به PlasmaShield™ راه‌اندازی کرده است. از مزیت‌های این روش می‌توان به زیست‌سازگار بودن این فرآیند اشاره کرد از سوی دیگر این روش بسیار ساده بوده و پیچیدگی‌های زیادی در خط تولید ندارد. این پوشش موجب می‌شود تا ادوات و قطعات الکترونیکی با سطوح جامد یا مایع تماس مستقیم نداشته باشد در نتیجه بخار، گازهای آلاینده و خورنده و همچنین نمک‌ها به دستگاه‌ها آسیب نخواهند رساند. در ادوات فعلی رطوبت و مواد خورنده موجب از هم پاشیدن لحیم‌ها می‌شود.
سامبلانت روی صنعت الکترونیک متمرکز شده است تا محصولاتی برای رفع مشکل این صنعت در بخش پوشش‌های یکنواخت ارائه کند. از فناوری‌های ارائه شده توسط این شرکت می‌توان در حوزه‌های نظامی، هوافضا، خودروسازی، الکترونیک، پزشکی و تجهیزات صنعتی استفاده کرد. از PlasmaShield™ می‌توان برای کاهش هزینه در بخش تولید انبوه ادوات الکترونیکی استفاده کرد.
نکات کلیدی:
در حال حاضر پوشش‌دهی یکنواخت رایج به دلیل هزینه بالا و پیچیدگی فرآیند برای تولید کنندگان جذابیت زیادی ندارد، در این شرایط فرآیند لایه‌نشانی پلاسما PlasmaShield™ می‌تواند بی‌نیاز از مواد حساس و ماسک باشد که با این کار هزینه تولید و پیچیدگی‌های کار به حداقل می‌رسد و فرآیندی ساده برای تولیدکنندگان خواهد بود. بنابراین این روش می‌تواند برای ایجاد لایه‌های یکنواخت و عاری از نقص مناسب باشد. یکنواختی پوشش برای ایجاد توانایی محافظت از زیرلایه اهمیت زیادی دارد.
یکی از مزایای این روش آن است که تکرارپذیر است به این معنا که در صورتی که نیاز به زدودن پوشش و لایه‌نشانی مجدد باشد آنگاه فرآیند بی‌نیاز از اعمال عملیات اصلاح سطح یا ترمیم زیرلایه است. بنابراین احتمال بروز آسیب به زیرلایه به حداقل می‌رسد این موضوع در مورد بوردهای مدارچاپی اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر دغدغه‌های مربوط با کار لایه‌برداری نظیر مواد شیمیایی خطرناک از بین می‌رود.
این سیستم قابل انطباق با فناوری‌های موجود در بخش لایه‌نشانی است بنابراین در صورت استفاده از آن هزینه‌های اضافه به فرآیند تحمیل نخواهد شد.
درباره شرکت سامبلانت
این شرکت یکی از پیشروان تولیدکننده نانومواد در جهان است، یکی از برنامه‌های این شرکت آن است که از فرآیندهای مربوط به پلاسما برای بهبود فرآیندهای تولید ادوات الکترونیکی استفاده کند. فرآیندهای ارائه شده توسط این شرکت انرژی کمتری مصرف کرده و بی‌نیاز از آب و مواد شیمیایی خطرناک است.