امکان افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی از جنس نانولوله کربنی

محققان دانشگاه ‏ویسکونسین مادیسون روش ارزانی برای تولید این پیل‌ها ارائه کردند که در آن از نانولوله‌های ‏کربنی برای جذب و تبدیل انرژی خورشیدی استفاده می‌شود.

مایکل آرنولد از محققان دانشگاه ویسکونسین مادیسون می‌گوید: «نانولوله‌های کربنی این امکان ‏را دارند تا ۷۵ درصد از نور خورشید را جذب کرده و به الکتریسیته تبدیل کنند. ما نشان دادیم که ‏می‌توان از نانولوله‌های کربنی برای تولید این پیل‌ها استفاده کرد.‏»

در حال حاضر بیشتر محققان از ترکیب نانولوله‌های کربنی مختلف برای تولید این پیل‌ها استفاده ‏می‌کنند که این مسئله موجب می‌شود تا تنها نیمی از قابلیت‌های نانولوله‌ها مورد استفاده قرار گیرد. ‏پیش از این از ورق‌های نازک کربنی یا نانولوله‌ها در حالی که فولرین آنها را محاط کرده، برای ‏تولید این پیل‌ها استفاده شده بود. در این سیستم، نانولوله نور خورشید را جذب کرده و بار مثبت ‏تولید می‌کند در حالی که فولرین بار منفی ایجاد می‌کند. ۵ سال قبل که محققان، کار روی این ‏سیستم‌ها را آغاز کردند کارایی تبدیل انرژی این پیل‌ها یک میلیونیوم درصد بود. در حال حاضر ‏این رقم به یک درصد رسیده است.
 ‏

filereader.php?p1=main_49cc3d3215cb561cb

شاید این رقم کم به نظر برسد اما آرنولد می‌گوید به این موضوع خوش‌بین است، با توجه به ‏نازک بودن نانولوله‌ها می‌توان ساختار این پیل‌ها را به نحوی بهینه کرد که ۷۵ درصد از نور جذب ‏شده را به الکتریسیته تبدیل کند. قدم بعدی در این پروژه آن است که کارایی این پیل‌ها افزایش یابد. ‏مدل‌سازی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که ضخامت لایه نانولوله کربنی می‌تواند از ۵ ‏نانومتر به ۱۰۰ نانومتر افزایش یابد. با این کار، کارایی پیل خورشیدی نیز افزایش یافته به طوری که ‏می‌تواند به کارایی پیل‌های سیلیکونی برسد ( ۱۵ درصد).

آرنولد می‌افزاید: «چیزی که ما در این ‏پروژه نشان دادیم این است که این امکان وجود دارد که کارایی این پیل‌ها به پیل‌های سیلیکونی ‏برسد و این موضوع بسیار هیجان‌انگیز است.‏»