پنل نقش مراکز تامین مالی در توسعه فناوری نانو برگزار شد

پنل نخست مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو با عنوان «نقش مراکز تامین مالی در توسعه فناوری نانو» پیش از ظهر روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این پانل رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی ایران و دبیر این پانل به معرفی سخنرانان پرداخت. در ادامه، وحید باقری، فعال دو حوزه بازار سرمایه و فناوری، مقدمه‌ای درباره استفاده از فناوری نانو ارائه داد.

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «فناوری نانو فقط ریزسازی نیست. فناوری نانو یک گذار از خواص و ویژگی‌های ضعیف به یک فضای خاص و بی‌نهایت است. کارکردهای جدید و خواص جدید که محصولات فناوری نانو دارند، آنها را جذاب می‌کند».

او نسل اول محصولات نانویی را نانوساختارهای غیرفعال عنوان کرد که تا سال ۲۰۰۵ کنترل بازار را به دست داشتند. به گفته او، «نانوساختارهای فعال» نسل دومی بودند که تا سال ۲۰۱۰ بی‌رقیب می‌نمودند. نسل سوم نانوسیستم‌ها هستند و بعد از آن سیستم‌هایی با خواص حیاتی پدید آمدند.

باقری از نسل آینده محصولات نانویی هم صحبت کرد و گفت: «نسل آینده، فناوری‌های همگرا هستند. زمانی که نانو، بایو و آی‌تی به هم می‌رسند. می‌توان نام این فناوری‌ها را فناوری‌های نوظهور گذاشت».

در ادامه پنل اول، دکتر قاسمی ارمکی در سخنرانی‌اش با موضوع «تامین مالی ساختاریافته کارآفرینی فناوری نانو» به سرمایه‌گذاری‌های کشورهای مختلف در صنعت نانو اشاره و مثال‌هایی عنوان کرد. او گفت: «در حوزه انرژی‌های نو شاخص بهره‌وری در آمریکا ۵، در چین ۴٫۹۳ و در روسیه ۴٫۹ است».
 
او از ۶ حوزه تامین مالی به این صورت یاد کرد: «سرمایه‌گذاری شخصی، کمک‌های دولتی، فرشته‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های خطرپذیر و صندوق‌های خصوصی تامین سرمایه.»
 
وی تاکید کرد که نباید توقع داشته باشیم بانک‌های تجاری به حوزه سرمایه‌گذاری در فناوری نانو وارد شوند چون مشغله‌های خودشان را دارند و از این جاست که شرکت‌های خطرپذیر وارد حوزه اقتصاد نانو می‌شوند.

دکتر علی سعیدی، عضو هیئت‌مدیره و مدیراجرایی سازمان بورس اوراق بهادار سخنران بعدی پنل بود که درباره نحوه تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و متقاضیان با مراکز تامین مالی برای پروژه‌های دانش‌بنیان صحبت کرد.

او در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: «استفاده از وجوه عمومی خیلی مناسب طرح‌های پرریسک و فناوری‌های برتر نیست.»

وی درباره اهمیت ارائه طرح تجاری گفت: «برای ایجاد درک مشترکی از خصوصیات پروژه لازم است که بیزنس پلن به عنوان، زبان مشترک بین فناور و سرمایه‌گزار به سرمایه گذاران ارائه شود».

مهدی الهی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارگزاری بانک رفاه، آخرین سخنران این پنل بود. او در سخنرانی‌اش به تامین سرمایه به ویژه از طریق راه‌اندازی صندوق مشترک سرمایه‌گذاری، پرداخت و گفت: «فرابورس جهت آماده کردن شرکت‌‌ها برای ورود به بورس ایجاد شد. شرکت‌هایی که در سطوح پایین‌تری هستند ابتدا به فرابورس وارد می‌شوند و این مزیت را دارد که حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ درصد درآمد سالانه آنها به عنوان معافیت مالیاتی برایشان محسوب می‎‌شود».

او در ادامه به مزایای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های نانویی در بورس و فرابورس صحبت کرد و افزایش نقدشوندگی و ترفیع سهام آنها را به عنوان مزیت قابل توجه این عضویت عنوان کرد.

پنل «نقش مراکز تامین مالی در توسعه فناوری نانو» با جلسه پرسش و پاسخ حضار و اعضای پانل به پایان رسید. دومین پنل بعد از ظهر چهارشنبه از ساعت ۲ در دو سالن مولانا و فیض با ۶ نشست برگزار شد.

شایان ذکر است مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو، ۱۰ و ۱۱ مهرماه در محل
سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند رویدادهای
این گردهمایی تخصصی را بطور زنده از طریق صفحه گزارش لحظه‌به لحظه مجمع دنبال کنند.