بررسی مفهوم برندسازی در سومین پنل مجمع اقتصاد نانو

سومین پنل مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو ، چهارشنبه بعد از ظهر، به طور همزمان در دو سالن فیض و مولانا با ۱۲ سخنرانی، برگزار شد.

دکتر میراحمد امیرشاهی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، مدیریت سومین پانل مجمع بین‌المللی اقتصاد نانو را برعهده داشت. او پس از معرفی اعضای پانل به صحبت درباره برندسازی پرداخت.

امیرشاهی در ابتدا به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: « ۷،۸ سال پیش وقتی می‌خواستیم اولین کنفرانس بین‌المللی برندینگ را در ایران راه‌اندازی کنیم، در وزارت صنایع و معادن جلسه‌ای گذاشتیم تا مدیران بخش صنعت را به فعالیت در این حیطه ترغیب کنیم. آن زمان مسئولان به این نتیجه رسیدند که در سند چشم‌انداز از مفهوم مهمی به نام برندینگ غفلت کرده‌ایم».
او ضمن مطرح کردن این سوال که آیا توسعه و ارتقای برند کار سختی است؟ این مهم را به تربیت بچه تشبیه و تاکید کرد: «برند مفهوم بزرگ و مهمی است».
 
به گفته امیرشاهی کالا چیزی است که در کارخانه تولید می‌شود اما برند چیزی است که مشتری آن را می‌خرد. ممکن است روزی کالا دیگر وجود نداشته باشد اما برند در ذهن مردم ماندگار شده باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، با اشاره به اهمیت برندینگ گفت: «اساس تمایز یک برند، هویت آن است. شخصیتی است که با استفاده از نمادها در ذهن مشتری برای خودش پیدا کرده است». او تاکید کرد: «هر ایده جدید لزوماً قابل بازاریابی نیست. در ادبیات بازاریابی ثابت شده که از هر ۶۴ ایده جدید فقط یکی قابل تولید و عرضه به بازار است».

به گفته دبیر پانل سوم مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو، آکرنو، نفر اول برندینگ دنیا، کارکنان، فناوری اطلاعات و برند را مهمترین دارایی‌های شرکت‌ها و به عنوان دارایی نامشهود آنها عنوان می‌کند.

در بخش دیگری از این سمینار، دکتر امیرشاهی این سوال را مطرح کرد که مشتری محصول را می‌خرد یا ارزش را؟ و در جواب به این سوال گفت: «یک برند یک انگاره مطلوب و ویژه برای محصولات، خدمات و یا تجارت است. این انگاره هر چه بیشتر توسط مردم بیشتری به اشتراک گذاشته شود، قدرت و ارزش بیشتری پیدا می‌کند».

سخنران بعدی پانل سوم، مهندس محسن نصیری، دبیر انجمن تحقیقات بازاریابی ایران و نماینده انجمن تحقیقات بازاریابی اروپا در ایران، گفت: «مدیریت اثربخش و برتر مستلزم کسب سود است نه سهم بازار.» او تاکید کرد شاخص سهم بازار شاخص خوبی برای سنجش موفقیت شرکت‌های دانش بنیان نیست. به محض ورود رقیب تازه با شرایط بهتر مشتری‌ها به سمت آن می‌روند مگر این که وفادار باشند که در این صورت این تغییر رویکرد به تدریج رخ خواهد داد.

دکتر مهران رضوانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سمینارش با عنوان برندسازی در صنایع دانش بنیان با فناوری پیشرفته را با این سوال‌ها آغاز کرد: «به نظر شما یک برند چه رنگی است؟ چند نفر از شما اسمتان امضایتان است؟ به نظر شما چه طور می‌شود ارزش یک برند را سنجید؟ شکل کدام برندها الان در ذهنتان هست؟ برند شما کدام یک از حس‌های پنجگانه را تحریک می‌کند؟»
رضوانی عنوان کرد طی این سمینار طرح بحث‌هایی برای رسیدن به اکشن پلن صورت می‌گیرد و ابراز امیدواری کرد که ماحصل این جلسه تعداد زیادی اکشن پلن تولیدی مخابان باشد.

او ادامه داد: «اگر نمی‌توانید برای برندسازی هزینه کنید، سمت آن نروید. چرا که اگر برندسازی کنید ولی برند درجه دوم باشد، دیگر برند نیست».

او همچنین سه منظر را برای ارزش گذاری برند عنوان کرد: ارزش ویژه مشتری محور، رویکرد اقتصاد محور و رویکرد تلفیقی.
رضوانی گفت: «در صنایع مرسوم، سه رویکرد در مورد برندسازی وجود دارد: برندسازی مبتنی بر محصول، برندسازی شرکتی و برندسازی ترکیبی. اما در صنایع هایتک برندسازی مبتنی بر محصول معنایی ندارد و باید برندسازی شرکتی صورت بگیرد».

در ادامه این پنل، مهندس مرتضی انوشه، مدیر توسعه بازار و بازاریابی سازمان‌های کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سمینارش را با عنوان «برندسازی مشارکتی و کاربرد آن در فناوری نانو» ارائه کرد و مهندس محمد پیرجمال مدیر بازاریابی و تبلیغات شرکت رنگ ریف ایران به عنوان مدیر یک شرکت موفق در زمینه برندسازی به توضیح روند کارشان پرداخت.

سومین پنل مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو، عصر چهارشنبه با جلسه پرسش و پاسخ اعضای پنل و شرکت کنندگان به پایان رسید.