تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه و تجاری سازی داروی ضد سرطان ریه

دو شرکت دارویی تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه و تجاری‌سازی داروی ضد سرطان ریه امضاء کردند. در قالب این تفاهم‌نامه این دو شرکت قصد دارند گواهینامه‌های لازم برای توزیع این دارو را در بازار بدست آورند.

شکت آزایا تراپیوتیک (Azaya Therapeutics) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دارویی است. این شرکت اخیرا تفاهم‌نامه‌ همکاری با شرکت کانبریج‌لایف ساینس (CANbridge Life Sciences) به امضاء رسانده است. براساس این تفاهم‌نامه دو شرکت برای بهبود روش درمانی جدیدی برای سرطان ریه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
ATI-1123 نام دارویی برای درمان سرطان ریه است که طرفین درصدد بهبود این دارو و تجاری‌سازی آن هستند. یکی از بندهای این تفاهم‌نامه آن است که کانبریج‌لایف ساینس هزینه توسعه بالینی این سیستم دارویی را در چین و شمال آسیا تقبل کند. همچنین این شرکت باید در طراحی تست‌های بالینی این دارو شرکت آزایا تراپیوتیک را یاری نماید. جزئیات مالی این تفاهم‌نامه منتشر نشده است.
یکی از مدیران شرکت آزایا تراپیوتیک می‌گوید راهبرد تجاری ما برای ATI-1123 آن است که از آمریکا و اروپا برای این دارو گواهینامه بگیریم. ما رزومه شرکت کانبریج‌لایف ساینس را بررسی کردیم و دریافتیم که این شرکت شرایط لازم برای همکاری جهت رسیدن به این هدف را داراست.
ATI-1123 یک نانوداروی مبتنی بر لیپوزوم است که با استفاده از فرآیند Protein Stabilized Liposomes™که توسط شرکت آزایا پتنت شده ساخته می‌شود. در این دارو از عوامل شیمی‌درمانی موسوم به دوستاکسل استفاده می‌شود این ماده درون ساختارهای لیپوزومی کپسوله شده که این کار موجب کنترل اثرات سمی آن شده است. دوستاکسل ماده‌ای است که در حال حاضر به عنوان داروی شیمی‌درمانی در سراسر جهان برای درمان سرطان پستان، سرطان ریه و برخی سرطان‌های حالت جامد استفاده می‌شود. داروی ATI-1123 فاز اول تست بالینی خود را تحت استانداردهای سازمان دارو و غذای آمریکا پشت سر گذاشته است. این تست‌ها روی ۲۹ بیمار دارای سرطان حالت جامد انجام شده است، کسانی که روش‌های رایج روی درمان آنها موثر نبوده است. فاز دوم تست بالینی این دارو از سال ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد و قرار است که این دارو روی بیماران دارای سرطان معده، سرطان پانکراس و کسانی که دارای تومور بدخیم نرم هستند آزمایش شود.
مایک دویر مدیر شرکت آزایا می‌گوید ما متخصصان شرکت کابریج‌لایف ساینس را می‌شناسیم. تمامی این افراد از جمله قانون‌گذاران چینی محصولات دارویی هستند. بنابراین این افراد به خوبی شرایط لازم برای گرفتن گواهینامه را می‌دانند و ما را یاری خواهند کرد.