کسب سرمایه لازم برای راه‌اندازی خط تولید نانوجوهر پیل خورشیدی

شرکت سل ولتائیکز (Sol Voltaics) با دریافت وام و فروش بخشی از سهام خود موفق به کسب سرمایه‌ لازم برای راه‌اندازی خط تولید جوهر پیل‌خورشیدی شده‌است. این جوهر که حاوی نانوساختارهای سلنید گالیم است می‌تواند کارایی پیل‌های خورشیدی را بهبود دهد.

شرکت سل ولتائیکز (Sol Voltaics) یکی از تولیدکنندگان جوهر پیل‌‌خورشیدی در سوئد بوده که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده‌است. این شرکت پیش از این نیز وامی به مبلغ ۶٫۲ میلیون دلار آمریکا برای توسعه جوهرهای مورد استفاده در پیل‌های خورشیدی دریافت کرده بود. این شرکت اخیرا با فروش سهام خود ۹٫۴ میلیون دلار دیگر به‌دست آورده و قصد دارد این مبلغ را روی تجاری‌سازی محصول Solink™ خود سرمایه‌گذاری کند. Solink™ یک جوهر مبتنی بر نانومواد است که در صورت استفاده در پیل‌های خورشیدی می‌تواند عملکرد آنها را بهبود دهد. فروش سهام توسط شرکت اومو انجام شد، این شرکت نروژی پیش از این زمانی که سل‌ ولتائیکز در مرحله انکوباتوری بود روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود.
با این سرمایه‌گذاری، سل‌ولتائیکز می‌تواند به سقف سرمایه‌گذاری که برای پایان سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی کرده بود برسد. در ماه ژوئن امسال، سازمان انرژی سوئد که مسئول سیاست‌گذاری این کشور در بخش انرژی است، یک وام ۶٫۲ میلیون دلاری مشروط به این شرکت پرداخت کرده بود.
سل ‌ولتائیکز تولیدکننده Solink™ است؛ این ماده یک جوهر از جنس سلنید گالیم است که به فیلم‌های نازک بلوری از جنس سیلیکون اضافه می‌شود. این جوهر موجب می‌شود تا پیل خورشیدی نور بیشتری را به الکتریسیته تبدیل کند؛ با این کار کارایی پیل افزایش می‌یابد. چالشی که تاکنون وجود داشت این بود که تولید جوهرها بسیار دشوار و پرهزینه است. اما فرآیند تولید این جوهر ساده و ارزان است در واقع این شرکت یک روش ارزان و ساده را برای تولید نانوماده مورد استفاده در آن ارائه کرده است که موجب تولید نانوساختارهای یکنواخت در مقیاس انبوه می‌شود، این جوهر می‌تواند کارایی پیل را تا ۲۵ درصد افزایش دهد.
با ابزارهای بسیار ارزان می‌توان این جوهر را روی پیل‌های خورشیدی فعلی استفاده کرد. این شرکت پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۳ بتواند جوهرهایی از جنس نانوسیم سلنید گالیم تولید کند و همچنین تا پایان سال ۲۰۱۶ تولید این جوهر را به صورت صنعتی انجام دهد. با حمایت‌های مالی آژانس انرژی سوئد و همچنین فروش بخشی از سهام این شرکت، هزینه تولید اولیه این جوهرها فراهم شده‌است.