سومین دوره توانمندسازی با معرفی برگزیدگان پایان یافت

سومین دوره توانمندسازی نیروهای انسانی فناوری نانو با جمع‌بندی، پاسخ به سوالات شرکت‌کنندگان و معرفی افراد برتر و برگزیده به پایان رسید.

مراسم اختتامیه این دوره سه روزه با حضور دکتر سرکار؛ دبیر ستاد نانو، دکتر رضایت؛ مدیر کارگروه منابع انسانی ستاد نانو درعصر نخستین روز آذرماه در سالن بصیرت مرکز تربیت دبیر سازمان فنی وحرفه‌ای کرج برگزار شد.

دکترمهدی کنعانی در ابتدای این مراسم پس از قدردانی از کادر اجرایی، خبری و مسئولین مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای کرج به جمع‌بندی این دوره پرداخت.
به گفته وی، برای نخستین بار در این دوره کارگاه‌ها به طورمجزا برای هر گروه تشکیل شدند. همچنین یکی از مهم‌ترین نکات این دوره پوشش اخبار لحظه به لحظه دوره بوده است.
دکتر کنعانی افزود: «این دوره در واقع اولین گام است برای آنکه دانشجویان پروپوزال‌های خود را با دقت بیشتری انتخاب و انجام دهند. همچنین دوره‌ای تکمیلی با رویکرد تجاری‌سازی و تکمیل مهارت‌های کسب‌وکار و تبدیل ایده به فناوری و نوآوری در اردیبهشت ماه سال ۹۳ برگزار خواهد شد.»

در ادامه مراسم دکترسرکار؛ دبیر ستاد نانو، پس از بیاناتی به سوالات شرکت کنندگان این دوره پاسخ داد.
سرکار افزود: «این دوره‌ها در راستای توانمند سازی دانشجویان است که تحصیلات و دانش لازم آکادمیک را دارند و بایستی این تخصص را در ارتباط با جامعه خود بکار ببندند.»
وی ادامه داد: «ما اعتقاد داریم توسعه فناوری بدون بنیه علمی خوب امکان‌پذیر نیست، کشور در این یک دهه اخیر به یک بلوغ نسبی در حوزه فناوری رسیده است و امروز جایگاه علمی مطلوبی در زمینه فناوری نانو داریم، محصولات ما به دنیا نشان داده شده است و با این بنیه درعرصه نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی فناوری نانو می‌توانیم پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته باشیم‌.»
به گفته دبیر ستاد نانو، هزینه‌هایی که جهت آموزش و پژوهش صرف می‌شود از بیت‌المال است و بایستی در این خصوص پاسخ‌گوی جامعه بود.

دکتر سرکار خاطر نشان کرد: «همانطور که در خصوص ثبت مقاله به دانشجویان آموزش‌های لازم داده می‌شود، در راستای تولید فناوری، ثبت اختراعات و پتنت نیز بایستی آموزش‌های مناسب را ببینند و گام‌های لازم برداشته شود. این گام‌ها باید با آموزش و اعتبار دادن به سوی فناوری و تولید محصول پیش روند.»
به گفته سرکار، در ستاد نانو آیین‌نامه‌ای جدید جهت حمایت بیشتر از پایان‌نامه‌های کاربردی و هدفمند تدوین شده است. وی همچنین به دانشجویان و پژوهشگران حوزه نانو پیشنهاد کرد که در راستای آیین‌نامه‌های جدید گام بردارند.

وی با بیان اینکه دانشجویان بایستی پایان‌نامه‌های خود را بر مبنای کاربرد و نیاز صنعت کشورانتخاب کنند، افزود: «پایان‌نامه‌ها باید به سوی برطرف‌سازی یک نیاز صنعت و بازار پیش روند تا فناوری نانو در صنایع رسوخ پیدا کنند. همچنین پایان‌نامه‌ها بایستی در راستای نیازهای شرکت‌های دانش بنیان قرارگیرند.»

دبیر ستاد نانو در پایان سخنان خود به شرکت کنندگان سومین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو گفت: «درآینده ظرفیت جذب در بخش دولتی بسیار کم خواهد بود و باتوجه به افزایش فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در کشور باید نگاهتان به پژوهش‌هایتان کاربردی و درصدد کسب و کار کارآمد و ایجاد اشتغال باشد.»

سرکار در پاسخ به سوال شرکت کنندگان در خصوص چگونگی انتخاب موضوع پایان‌نامه خود در راستای کاربردی‌شدن و نیاز صنایع، گفت: «می‌توانید با مراجعه و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین سایت ستاد نانو که بخشی با عنوان پایان‌نامه‌های مبتنی بر صنعت دارد، موضوع را با توجه به رشته تحصیلی انتخاب کنید.»

همچنین وی در پاسخ به حمایت تشویقی مقالاتISI که از طریق استاد به دانشجو داده می‌شود افزود: «با اساتیدی که از پرداخت حق دانشجویان تخطی کنند برخورد خواهد شد.»
در این خصوص این اختلاف مالی یکی از شرکت کنندگان پیشنهاد واریز حمایت تشویقی مجزا به دانشجویان و اساتید را نمود. این پیشنهاد مورد استقبال شرکت کنندگان و دکترسرکار قرار گرفت و دبیر ستاد قول بررسی بیشتر این مسئله را داد.

سرکار در پاسخ به سوال نماینده شرکت کنندگان حوزه پزشکی در خصوص مباحث آزمایشگاهی این دانشجویان گفت: «برای مباحث آزمایشگاهی دانشجویان پزشکی تدابیری اندیشیده شده است. البته به دلیل مشکلاتی که در تامین بودجه‌ها بوده، سرعت توسعه امکانات آزمایشگاهی این حوزه کند است.»
وی ادامه داد: «درصدد پیگیری این موضوع بوده و در تلاش هستیم تا مشکلات را رفع کنیم تا دانشجویان با مشکلات کمتری به فعالیت‌های پژوهشی خود بپردازند.»

سرکار در خصوص این سوال که آیا ستاد برنامه‌ای برای اینکه صنایع و دولت را تشویق به حمایت تشویقی از پایان‌نامه‌ها و ریسک روی اینگونه  پروژه‌ها  داشته باشند، دارد، افزود: «درحال حاضر ستاد نانو با وزارت‌خانه‌های مختلف درحال رایزنی است تا مسیر توسعه فناوری نانو را برای پژوهشگران و فعالان این حوزه هموار کنند. اما یک واقعیتی در صنعت است و آن هم تفاوت بسیار ادبیات صنعت با ادبیات دانشگاهی و جامعه دانشگاهی است.»
وی ادامه داد: «برای حل این مشکل بایستی دولت وارد شود و این مسیر را هموار کند. ستادنانو نیز تا حد امکان با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیرنده در حال مذاکره است و امیدواریم که در آینده این ارتباطات به نتایج چشمگیری منجر شود.»

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در پایان پرسش و پاسخ تصریح کرد: «در انتهای تحصیلات جایی منتظر شما نخواهند بود، مگر آنجایی که خودتان مشخص کنید و برای آن تلاش کرده باشید. هر دانشجو بایستی در طول تحصیل خود در صدد تعیین شغل آینده خود باشد و جهت خود را مشخص کند تا در پنج سال آینده بتواند شغلی مناسب برای خود داشته باشد.»

در پایان مراسم اختتامیه سومین دوره توانمندسازی منابع انسانی ستاد نانو، افراد برتر و برگزیده از لحاظ مسیر پروپوزال و مشارکت گروهی و فعالیت، معرفی شده و از آنها تقدیرشد.
اسامی افراد برگزیده عبارتست از: مریم منفرد، المیرامحزون، محمود اوصانلو، فائزه علی حسینی، میترا کشاورز، نوید صمدی، مهدی ضرایی، مهدی کمال، ادریس الاجه گردی، علی دادستان، محمدسلیمان، سپیده حقی، امیرحسین عراقچی و سیدپیام حسینی.