بهبود هپاتیت B توسط نانوداروی مبتنی بر RNA

شرکت اروهد ریسرچ (Arrowhead Research) اطلاعات جدیدی را درباره نانوداروی ضد ویروس هپاتیت بی ARC-520 منتشر کرده است. تست‌های انجام شده نشان داده است که این دارو به شدت از سطح آنتی‌ژن ویروس در خون کاسته و موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود.

شرکت اروهد ریسرچ (Arrowhead Research) یکی از شرکت‌های داروسازی بوده که روی تولید داروهای مبتنی بر RNAi فعالیت دارد. این شرکت اخیرا اطلاعات جدیدی را درباره داروی ARC-520 خود منتشر کرده است. این اطلاعات درباره تست‌های انجام شده روی این دارو برای مبارزه با ویروس هپاتیت بی است که در نشست سالانه AASLD 2013 ارائه خواهد شد. این اطلاعات جدید نشان می‌دهد که دو دوز ۲ و ۳ میکروگرم بر کیلوگرم از ARC-520 در شامپانزه‌های مبتلا به هپاتیت بی موجب شد تا مقدار HBeAg و HBsAg در بدن این حیوانات کاهش یافته و تا ۴۳ و ۷۳ روز ( به ترتیب برای دوز ۲ و ۳ میکروگرم بر کیلوگرم) به مقدار اولیه باز نگردد (HBeAg و HBsAg آنتی‌ژن‌های اصلی ویروس هپاتیت بی هستند-مترجم). همچنین مشخص شد که بعد از گذشت ۴ هفته از تزریق این دوز، افزایش غلظت ترانزآمیناز آلانین سرم (ATL) در بدن دیده می‌شود ( این ماده آنزیمی است که در بخش‌های مختلف بدن دیده می‌شود اما خاستگاه اصلی آن کبد است-مترجم). این بدان معناست که سیستم ایمنی در بدن برای مبارزه با این بیماری فعال شده‌است. رابرت لندفورد از موسسه تحقیقاتی بیوپزشکی تگزاس، که تحقیقات این پژوهش در آنجا انجام شده، نتایج این کار را در قالب یک پوستر برای این نشست آماده کرده است. از سوی برگزارکنندگان، این پوستر به‌عنوان یکی از پوسترهای برتر شناخته شده‌است.
لندفورد می‌گوید: این تحقیق اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت اثبات ایمن و موثر بودن ARC-520 و تاثیر آن در کاهش آنتی‌ژن ویروس، گام مهمی را در مسیر اثبات خواص درمانی این دارو برداشته شده‌است. تغییر سطح آنزیم ALT بعد از تزریق دارو نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن نیز در اثر وارد شدن دارو تحریک شده‌است.
شرکت آروهد پیش از این نتایج تست‌های بالینی این دارو را نیز منتشر کرده بود. این اطلاعات مربوط به یک دوره تست بالینی اولیه در مدت زمان ۲۹ روز بود. در این پژوهش جدید، این شرکت حیوانات را تا ۸۵ روز در معرض این دارو قرار داد تا اثرات آن و عوارض جانبی این دارو را ارزیابی کند. نتایج نشان داد که با دوز ۳ میکروگرم بر کیلوگرم، این دارو توانسته است ۳۲ برابر از سطح ویروس‌ها را در بدن بکاهد.