راه‌اندازی خط تولید نانوسلولز از خاک اره

محققان سوئدی موفق به راه‌اندازی خط تولید نانوسلولز شدند، این محصول از پسماندهای بدست آمده از صنعت چوب تولید می‌شود.

دانشگاه لولیا در سوئد برای اولین بار در این کشور موفق به راه‌اندازی خط تولید نانوسلولز از باقیمانده‌های چوب شده است. ماده نهایی این خط تولید می‌تواند منجر به تولید محصولاتی نظیر نانوفیلتر شود که برای تصفیه آب و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط و جامعه‌ای سالم‌تر از اثرات جانبی این پروژه است.

آجی متیو از محققان این پروژه می‌گوید علاقه زیادی به تولید نانوسلولز در صنعت وجود دارد، نانوسلولز کاربردهای بسیار زیادی در بخش تصفیه آب دارد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که چگونه می‌توان از دو نوع خاک‌اره مختلف نانوسلولز به صورت انبوه تولید کرد. یکی از این نوع خاک اره‌ها از کارخانه دومسجو واقع در اورنسکولدسویچ تامین می‌شود. مدیران این پروژه قصد دارند تا حجم تولید را که پیش از این ۲ کیلوگرم در روز بود به ۱۵ کیلوگرم برسانند. محصول جانبی دیگر این خط تولید نانوبلورها هستند که پیش از این ۵۰ گرم در روز تولید می‌شد و اکنون به۶۴۰ گرم در روز رسیده است. امکان افزایش بیشتر حجم تولید نیز وجود دارد بنابراین این فرآیند می‌تواند بسیار مورد توجه صنعت چوب قرار گیرد.

آنا سودبرگ از مهندسان این خط تولید می‌گوید این یک موفقیت بزرگ است که ما توانستیم ارزش افزوده‌ای روی پسماندهای خود اضافه کنیم. تولید این پسماندها هزینه‌ای برای ما ندارد بلکه محصول جانبی یکی از فرآیندهای ما در صنعت چوب است همچنین برای نگهداری و معدوم کردن این پسماندها باید هزینه هم پرداخت کنیم. اکنون با این فرآیند از این پسماندها محصولی با ارزش تولید می‌شود. بورن آلریکسون از مهندسان این پروژه می‌گوید این پروژه فرصت‌ها و پتانسیل‌های زیادی دارد. با شرایط فعلی بازار، این فرآیند بسیار لازم و ضروری است زیرا صنعت تولید کاغذ در شرایط نه چندان مطلوبی به سر می‌برد به طوری که وضعیت بازار برای تولیدکنندگان خوب نیست، این مشکل در بخش تولید کاغذ ویژه روزنامه‌ها بدتر است. در حال حاضر نیاز به محصولی جدید به شدت احساس می‌شود این نانوسلولزها می‌توانند به این نیاز پاسخ دهند.

در حال حاضر نانوفیلترها توسط این دانشگاه با همکاری امپریال کالج لندن تولید می‌شود. این نانوفیلترها با استفاده از فرآیندی تولید می‌شوند که با آن می‌توان ابعاد حفره‌ها را کنترل کرد. برخلاف کاغذهای معمولی، این فیلترها در برابر آب پایدار هستند.