نانودارویی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده از جراحی

یکی از مشکلات پزشکان بعد از جراحی تومور سرطانی، رشد سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در محل تومور است. نانوبیوتیکس (NanoBioTix) اخیرا دارویی برای از بین بردن این سلول‌های باقی‌مانده ارائه کرده است. این دارو، یک ژل حاوی نانوذرات است که در حال طی مراحل تست بالینی است.

نانوبیوتیکس (NanoBioTix) یک شرکت تولیدکننده نانوداروهای ضدسرطان است که راهبردهای تازه‌ای را برای درمان سرطان ارائه کرده است. نانوبیوتیکس اخیرا اعلام کرده که داروی جدید این شرکت مراحل تست‌های بالینی را پشت سر گذاشته است.
این سومین نانودارو از نسل نانوایکس‌ری (NanoXray) بوده که دو عملکرد بسیار مهم دارد: اول این که باقی‌مانده سلول‌های سرطانی بعد از عمل جراحی را از بین می‌برد، دوم این که با دقت بسیار بالایی تومور را مورد هدف قرار می دهد. محققان این نانودارو معتقداند که این نانودارو موسوم به NBTX-ToPo را می‌توان بعد از اتمام فرآیندهای رادیودرمانی استفاده کرد.
NBTX-ToPo یک ژل حاوی نانوذرات بوده که می‌توان در فضای خالی محل تومور قرار داد. از آنجایی که پس از جراحی، محل تومور خالی مانده و همچنین ممکن است سلول‌های سرطانی هنوز در این محل باقی‌مانده باشند، این ژل برای از بین بردن آنها به کار گرفته می‌شود.
این ژل از جنس نانوذرات هافنیوم بوده که در صورت تابیده شدن پرتوهای اشعه ایکس می‌تواند موجب جذب این پرتوها در محل موردنظر شود؛ با این کار دوز این پرتو در محل خالی تومور به حداکثر رسیده و موجب از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.
این نانودارو علاوه‌بر خواص درمانی، می‌تواند موجب بهتر دیده شدن محل خالی تومور شود؛ دلیل این امر آن است که بلورهای هافنیوم نسبت به پرتوهای اشعه ایکس مات هستند بنابراین می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای مشاهده بهتر محل تومور استفاده شود.
فناوری مورد استفاده برای ساخت NBTX-ToPo مشابه راهبردی است که برای ساخت دیگر دارو نانوایکس‌ری موسوم به NBTXR3 استفاده شده‌است، این دارو نیز در حال طی مراحل تست‌های بالینی است.
لورنت لیوی از مدیران شرکت نانوبیوتیکس می‌گوید: این دارو در راستای برنامه راهبردی ما برای توسعه فناوری نانوایکس‌ری ساخته شده‌است. هدف ما ارائه نانودارویی برای تسهیل کار پزشکان در درمان سرطان است. این اولین باری است که دارویی برای از بین بردن سلول‌های باقی‌مانده از جراحی تومور ارائه می‌شود.