شرکت‌های نوپا، منبع اصلی نوآوری در حوزه‌ فناوری‌های نوین

در دهه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری‌های نوین، از برنامه‌های تحقیقاتی درون‌سازمانی نشات گرفته و شرکت‌های نوپایی شکل گرفته‌اند که منبع اصلی نوآوری‌های بزرگ بوده‌اند.

بر اساس گزارشی جدید، با عنوان «نوآوری و کارآفرینی در فیزیک»، در قرن ۲۰، بسیاری از نوآوری‌های فناورانه که منجر به رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا می‌شد، از ایده‌هایی نشات می‌گرفت که در شرکت‌های بزرگ فعالیت می‌کردند. اما در دهه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری‌های نوین، از برنامه‌های تحقیقاتی درون‌سازمانی نشات گرفته و شرکت‌های نوپایی شکل گرفته‌اند که منبع اصلی نوآوری‌های بزرگ بوده‌اند.
به گفته اُرویل بوتلر، از موسسه فیزیک آمریکا (AIP) و از نویسندگان گزارش مذکور، «شرکت‌های نوپای کوچک، به عنوان پیش‌رانان نوآوری آمریکا، جایگزین مراکز تحقیقاتی شرکتی شده‌اند».
این گزارش با اتکا بر مصاحبه‌های گسترده با ۱۴۰ فیزیکدان دارای مدرک دکتری و سایر متخصصانی که در بیش از ۹۱ شرکت نوپا در ۱۴ ایالت آمریکا فعالیت می‌کردند، تهیه شده است. این شرکت‌ها عمدتا در زمینه فناوری‌نانو، ‌ادوات پزشکی، ادوات تولیدی، لیزر و ادوات نوری، فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر و سایر محصولات فعالیت می‌کنند.
به گفته جو اندرسون، از نویسندگان گزارش جدید، «هیچ فرمول خاصی برای یک شرکت نوپای موفق فیزیک وجود ندارد». بسیاری از شرکت‌های نوپای فیزیک را می‌توان در مراکزی نظیر دره سیلیکون و بوستون پیدا کرد.
بر اساس گزارش جدید، تامین مالی و ماهیت فناوری، دو چالش بسیار مهم پیش‌روی کارآفرینان است. سوالات مربوط به نحوه تامین مالی یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی کارآفرینان است. طی دهه گذشته، سرمایه‌گذاران خطرپذیر بسیار ریسک‌گریز شده و شرکت‌های تحقیقاتی نوپا، عمدتا بر حمایت‌های مالی برنامه تحقیقات نوآوری کسب و کارهای کوچک (SBIR) دولت فدرال متکی بوده‌اند.
لازم به ذکر است با توجه به بلوغ فناوری‌نانو دربرخی ازحوزه‌ها، برنامه‌های تحقیقات نوآوری کسب و کارهای کوچک (SBIR) در قالب پیشگامی ملی فناوری‌نانوی این کشور، آغاز شده‌ است تا کاربردهای جدید به محصولات عام المنفعه و تجاری تبدیل شوند.
متن کامل گزارش جدید به طور رایگان از طریق نشانی قابل دریافت است. http://www.nanowerk.com/nanotechnology_news/newsid=35311.php