پروژه‌ای برای استفاده از پتانسیل گرافن در صنعت خودروسازی

دانشگاه ساندرلند در قالب پروژه‌ای جدید به دنبال بررسی استفاده از پتانسیل های گرافن در صنعت خودروسازی است.

دانشگاه ساندرلند در قالب پروژه‌ای جدید به دنبال بررسی استفاده از پتانسیل کاربردهای گرافن در صنعت خودروسازی است. این پروژه با عنوان «iGCAuto» که هم ‌زمان با هفته‌ی گرافن در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده است، با همکاری مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های ۵ کشور اروپایی انجام خواهد شد. این کنسرسیوم تحقیقاتی، گرافن و خواص آن را مطالعه کرده و کاربردهای احتمالی آن را برای استفاده در کامپوزیت‌های پیشرفته‌ی خودروهای ایمن‌تر آینده، بررسی خواهد کرد.
به گفته‌ی احمد اِلماراکبی، استاد مهندسی خودرو در دانشکده کاربرد رایانه، مهندسی و فناوری دانشگاه ساندرلند، «گرافن دارای کاربردهای گسترده‌ای در صنعت خودروسازی بوده و از آن برای ارتقای مواد کامپوزیتی در خودروها استفاده می‌شود».
به گفته‌ی اِلماراکبی، «توسعه‌ی مواد مبتنی بر گرافن جدید و کاربردهای بالقوه‌ی آن‌ها در صنعت خودروسازی، تمرکز اصلی پروژه iGCAuto است. در چارچوب این پروژه‌ی جدید، استفاده از مواد مبتنی بر گرافن در سنتز نانوکامپوزیت‌ها با قالب‌های پلیمری مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با مدل‌سازی و طراحی آنها، با حفظ سبکی، ایمنی و سرنشینان خودرو  ارتقا خواهد یافت».
به اعتقاد کارشناسان مختلف، مواد کامپوزیتی سبک، آینده‌ی صنعت خودرو را تشکیل خواهند داد. هرچند که ملاحظات مربوط به ایمنی و دوام چنین مواد سبکی در زندگی مردم، به تصادف خودرو بستگی دارد، گرافن در برگیرنده‌ی تک‌لایه‌هایی از اتم‌های کربنی است که خواص مکانیکی بی‌سابقه‌ای دارد و می‌تواند راهکارهای مطلوبی را در این زمینه ارائه کند.
مؤسسه‌ی Centro Ricerche FIAT از کشور ایتالیا، مؤسسه‌ی فران‌هوفر از آلمان، مؤسسه‌ی Interquimica از اسپانیا، و شرکت‌های Nanesa S.r.l. و Delta-Tech S.p.A. از کشور ایتالیا از جمله همکاران این پروژه هستند.