فناوری‌ نانو در صنعت بسته بندی مواد غذایی: بازار، فرصت‌ها و چالش‌ها

موسسه ریسرچ اند مارکت گزارش جدیدی درباره بازار غذا، نوشیدنی و بسته‌بندی‌های مبتنی بر فناوری‌ نانو منتشر کرده است. این گزارش فرصت‌های و چالش‌های موجود در این مسیر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مؤسسه ریسرچ اند مارکت (Research and market) گزارش جدیدی با عنوان Global Nano-enabled Food and Beverage Packaging Market 2014-2018 را منتشر و به بازار عرضه کرده است. این گزارش به بررسی بازار غذا، نوشیدنی و بسته‌بندی مبتنی بر فناوری ‌نانو می‌پردازد.
محصولات غذایی، نوشیدنی و بسته‌بندی مبتنی بر مواد نانومقیاس به دلیل استفاده از فناوری‌ نانو از کیفیت و ایمنی بالاتری برخوردارند. در این محصولات از نانوساختارهایی نظیر نانوکامپوزیت‌ها و نانوپوشش‌ها استفاده شده است. فناوری‌ پوشش‌های هوشمند با قابلیت رهاسازی کنترل شده در این حوزه استفاده می‌شود.
این گزارش به بررسی سناریوهای فعلی و آینده رشد بازار این محصولات از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ می‌پردازد. این گزارش تولید‌کنندگان مواد مصرفی در بسته‌بندی مبتنی بر نانومواد را لیست کرده و محصولات مربوط به آن‌ها را ارائه کرده است.
یکی از کلیدی‌ترین روندها در این بازار مربوط به رشد محصولات نانوزیست‌کامپوزیتی است. این محصولات زیست‌تخریب‌پذیر و حاوی پلیمرهای زیست‌سازگار هستند. براساس این گزارش، مهمترین دلیل رشد بازار این محصولات، افزایش تقاضا در بازار نوشیدنی‌هاست. راهکارهای بسته‌بندی مبتنی بر فناوری‌ نانو در حوزه نوشیدنی، هم در بخش نوشیدنی‌های کربناتی و هم نوشیدنی‌های غیرکربناتی افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است بنابراین بازار در هر دو بخش افزایش یافته است.
این گزارش بزرگترین چالش موجود در این بازار را موضوع ایمنی معرفی کرده است. نانوذرات مورد استفاده در بسته‌بندی‌ها می‌تواند رها شده که وارد مواد غذایی شود که خطرات زیادی را ایجاد می‌کند. نگرانی‌های موجود در این‌باره می‌تواند پذیرش مواد بسته‌بندی مبتنی بر فناوری ‌نانو را کاهش دهد. ۵ شرکت Amcor Bayer ،Danaflex-Nano، Honeywell ،Tetra Pak International در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس http://www.researchandmarkets.com/research/jhcvf مراجعه کنید.