نانوابزاری برای شناسایی سریع عفونت‌های خونی

دی‌ان‌ای الکترونیکز (DNA Electronics) با خرید شرکت نانو‌ام‌آر (NanoMR) اقدام به ادغام این دو شرکت و ظهور شرکتی با نام دی‌ان‌ای ای(DNAe) کرده است. DNAe قصد تولید دستگاهی برای شناسایی عفونت‌های خونی با استفاده از DNA دارد.

دی‌ان‌ای الکترونیکز (DNA Electronics) شرکتی است که فناوری توالی‌سنجی دی‌ان‌ای را ابداع کرده و اخیراً نیز روشی برای تعیین عفونت خون ارائه کرده است. دی‌ان‌ای الکترونیکز ماه ژانویه سال جاری میلادی اقدام به خرید شرکت نانو‌ام‌آر (NanoMR) کرد. نانوام‌آر صاحب فناوری جدیدی برای جداسازی سلول‌های نادر از جریان خون است.
ادغام این دو شرکت موجب تشکیل یک شرکت قدرتمند با نام دی‌ان‌ای ای (DNAe) می‌شود. با این کار فناوری به دام‌اندازی پاتوژن‌های شرکت نانوام‌آر موسوم به سیستم PCS با فناوری Genalysis®PCR شرکت دی‌ان‌ای الکترنیکز ترکیب شده و یک فناوری کاملاً جدید به دست می‌آید.
فناوری PCS می‌تواند چندین نوع سلول نادر نظیر سلول‌های باکتری و قارچی را در خون شناسایی کند. حساسیت این دستگاه به گونه‌ای است که سلول‌ها با غلظت کم در حد یک سلول در یک میلی‌لیتر را در مدت کمتر از نیم ساعت شناسایی می‌کند. با استفاده از این دستگاه می‌توان به سادگی نمونه‌های مورد نظر را برای تست‌های تشخیص طبی آماده‌سازی کرد. در حال حاضر فناوری توالی‌سنجی شرکت DNAe تحت لیسانس شرکت ترمو فیشر (Thermo Fisher) است. هسته این فناوری، سیستمی موسوم به TorrentTM است که توسط شرکت جنیو (Geneu) ابداع شده است. جنیو اولین شرکت فروشنده آزمون‌های دی‌ان‌ای برای استفاده در بخش حفاظت از پوست است.
DNAe در حال ساخت دستگاهی است که می‌تواند  به یک کارتریج مصرفی مجهز شود و امکان ارائه نتایج از نمونه خون در مدت ۲ تا ۳ ساعت را فرلهم کند. این اولین دستگاه تشخیص طبی است که می‌تواند به سرعت عفونت خونی را نشان دهد. این دستگاه قادر خواهد بود تا پاتوژن‌های موجود در خون و ژن‌های مقاومت در برابر باکتری را شناسایی کند. با این ابزار، پزشکان می‌توانند پیش از گسترش بیماری روش درمانی صحیح را برای بیمار تعیین کنند و از زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان بکاهند.
ادغام این دو شرکت مانع از پیشرفت پروژه‌های قبلی و در دست اجرای آن‌ها نبوده به طوری که شرکت نانوام‌آر روی توسعه PCS و آرایه‌های مورد استفاده در بیماری‌های عفونی که به سفارش وزارت بهداشت آمریکا اجرا شده، ادامه خواهد داد.