گامی به سوی ایجاد بازار برای محصول نانوروانساز در قاره آفریقا

نانوتک‌اینداستریال‌سولوشن (Nanotech Industrial Solutions) قصد دارد با شرکت در نمایشگاه برق و قدرت ۲۰۱۵ آفریقا، نانو محصول روان‌ساز خود را به شرکت‌های آفریقایی معرفی کند تا فرصتی برای عرضه این محصول در آفریقا ایجاد کند.

شرکت نانوتک‌اینداستریال‌سولوشن (Nanotech Industrial Solutions) قصد دارد در نمایشگاه برق و قدرت آفریقا ۲۰۱۵ که ۲۴ و ۲۵ مارس سال جاری در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود شرکت کند. مسئولان شرکت NIS درصدد ارائه نتایج ۸ ماه آزمون میدانی فناوری جدید خود موسوم به Nanolub@ در این نمایشگاه هستند. این آزمون میدانی با کمک ترموگایاس جنریشتن (Termoguayas Generation) که یک شرکت فعال در بخش تولید انرژی است، انجام شده است.
این آزمون میدانی در کارخانه ترموگایاس واقع در کشور اکوادور انجام شد و در آن از افزودنی روان‌ساز روغن‌های موتور دیزلی در موتورهای ۴MW Wartisla استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از این محصول موجب افزایش ۸٫۶ درصدی خروجی موتور می‌شود. همچنین دوره تعمیر و نگهداری این موتورها تا ۷۵ درصد طولانی‌تر از زمانی بود که از این روان‌سازها استفاده نشده بود.
استفاده از این نانوروان‌ساز در حجم انبوه می‌تواند ده‌ها میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی در پی داشته باشد که دلیل این امر افزایش توان موتورها و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری است. همچنین با افزایش طول عمر دستگاه‌ها مقدار زمان خرابی دستگاه به مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد.
آلون لستر، مدیر بخش بازاریابی و فروش این شرکت، می‌گوید: «ما از حضور در این نمایشگاه بسیار خوشحالیم. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای راه‌اندازی خط تولید ما در آفریقاست.»
Nanolub@ یک افزودنی روان‌ساز مبتنی بر فناوری‌ نانو است که جایزه Nano 50TM  را نیز دریافت کرده است. در این محصول از نانوذرات فولرین‌مانند چند لایه استفاده شده است که خاصیت روان‌سازی ایجاد می‌کنند. فرمولاسیون این محصول به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.
در این محصول از نانوکره‌های دی‌سولفید تنگستن چند لایه برای کاهش ضریب اصطکاک و گرما استفاده شده که موجب کاهش خستگی مکانیکی می‌شود. با افزایش فشار روی روان‌ساز، نانوکره‌ها تشکیل یک لایه محافظ در اطراف قطعات داده و در نتیجه آن‌ها را محافظت می‌کنند.
این محصول هم می‌تواند برای ساخت روغن‌ها و هم به عنوان افزودنی به بازار عرضه شود تا مصرف‌کنندگان از آن به عنوان مکمل روغن استفاده کنند.