دیدگاه شهروندان اروپایی نسبت به توسعه فناوری‌ نانو

بیشتر پاسخ‌گویان احساس می‌کردند که فناوری‌ نانو اثرات مثبتی بر «زندگی کلی» آن‌ها و اقتصاد اروپا دارد.

شهروندان اروپایی از فناوری‌ نانو چه انتظاری دارند؟ کجاها و به چه نحوی دوست دارند که از این فناوری‌ استفاده شود؟ از منظر تحقیقات و نوآوری مسوولانه، از جامعه فعال در حوزه فناوری‌ نانو انتظار می‌رود تا نسبت به خواسته‌ها و ملاحظات شهروندان، مسوول بوده و آن‌ها را در فرایند سیاست‌گذاری و تحقیقات مدنظر قرار دهند.
در این راستا، پروژه نانودیود (NanoDiode) در دوره زمانی ماه مارس تا سپتامبر سال۲۰۱۴ میلادی، یک نظرسنجی آنلاین در زمینه دیدگاه شهروندان اروپایی در زمینه فناوری‌ نانو انجام داد. هدف از انجام این نظرسنجی، فراهم کردن بستر لازم برای فعالیت‌های مشارکت عمومی و ارائه درون‌دادهایی ارزشمند برای فعالیت ذینفعان در این حوزه بوده است. بیش از ۱۵۰۰ شهروند اروپایی از طریق سایت نانودیود، دیدگاه‌های خود را در زمینه اثرات آتی فناوری‌ نانو ارائه کرده و حوزه‌های مورد علاقه نوآوری و انواع اطلاعات و ارتباطات مورد نظر را تشریح نمودند.
برخی از مهم‌ترین یافته‌های گزارش نظرسنجی از شهروندان و خلاصه مصاحبه‌های عمیق عبارتند از:

  • بیشتر پاسخ‌گویان احساس می‌کردند که فناوری‌ نانو اثرات مثبتی بر «زندگی کلی» آن‌ها و اقتصاد اروپا دارد.
  • به طور کلی نسبت به اثرات فناوری‌ نانو بر محیط زیست و ایمنی جامعه اروپایی اعتماد کمی وجود داشت، اگرچه دیدگاه‌های مثبت این حوزه نیز بسیار زیاد بود.
  • با توجه به کاربردهای مختلف یا حوزه‌های محصول، شهروندان نسبت به محصولاتی نظیر مواد غذایی، نساجی، بهداشتی و … که مورد استفاده بدن قرار می‌گیرند، علاقه کمتری داشتند. در حالی که پاسخ‌گویان به حوزه پزشکی که از فناوری‌ نانو استفاده می‌کند، بسیار خوشبین بودند.
  • اکثر قریب به اتفاق پاسخ‌گویان نسبت به حوزه‌های کاربردی‌ای اظهار علاقه کردند که به طور مستقیم با چالش‌های اجتماعی نظیر تغییرات جوی ارتباط دارند.
  • مؤسسات عمومی، شرکت‌ها و تمامی نهادها، وسایل ارتباطی فناوری‌ نانو را حایز اهمیت ارزیابی نمودند. در این ارزیابی تلوزیون، روزنامه‌ها و مجلات بر رسانه‌های اجتماعی و اینترنت ترجیح داده شدند. 

پروژه نانو دیود با حمایت مالی اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا (FP7) در جولای سال ۲۰۱۳ برای یک دوره زمانی ۳ ساله آغاز شده است.