تجزیه و تحلیل پیش‌بینی بازار گرافن توسط تیم هارپر

در تجزیه و تحلیل بازار فناوری‌های نوظهور، هر کسی بر اساس بر مفروضات خود درباره این بازارها صحبت می‌کند.

تیم هارپر، مهندس سابق آژانس فضایی اروپا و کارآفرینی که بر حوره فناوری‌ نانو و گرافن تمرکز دارد، در مقاله‌ای کوتاه پیش‌بینی بازار گرافن را تجزیه و تحلیل کرده است. در ادامه خلاصه این مقاله ارائه شده است.
هر کسی که فناوری‌ نانو را در یک دهه قبل به خاطر بیاورد، به این نکته توجه می‌کند که گرافن نیز دوره مشابهی را طی می‌کند. چیزی که در تمامی مباحث مربوط به گرافن مدنظر قرار گرفته نشده است، بازار متورم این حوزه است. در حقیقت در مقایسه با پیش‌بینی آرمانی فناوری‌ نانو، برآوردهای مربوط به روند بازارهای گرافن را تا حد زیادی محتاطانه کرده است.
یکی از تخمین‌های بی‌پروای اخیر، ارزش بازار بین‌المللی گرافن را تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، چندصد میلیون دلار برآورد می‌کند. این میزان برآورد تاحدی ناشی از سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان گرافن در اقصی نقاط دنیاست که تا کنون ۱۵۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این روند، آیا تولیدکنندگان گرافن کاملاً در اشتباه هستند یا تخمین‌های بازار تاحد زیادی دقیق نیست.
پیش‌بینی رشد یک بخش موجود نظیر بخش مواد شیمیایی تا حد زیادی ساده است. در این حوزه‌ها با وجود داده‌های تاریخی زیاد در زمینه میزان فروش، بازارها و کاربردها، پیش‌بینی‌ها تاحدزیادی آسان است. اما در تجزیه و تحلیل بازار فناوری‌های نوظهور تقریباً هر کسی با اتکا بر مفروضات خود درباره این بازارها صحبت می‌کند. به خاطر فقدان داده‌های مطمئن است که هر کسی در هر زمانی تلاش می‌کند تا پیش‌بینی‌های خوشبینانه‌ای انجام دهد. این در حالی است که برخی دیگر در این زمینه محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.
در مجموع، در این حوزه مسایلی هست که ما درباره آن‌ها چیزی نمی‌دانیم و نمی‌توانیم تصور کنیم که این موارد ممکن است باعث افزایش ۱۰۰ برابری بازار شوند. همچنین موانع فنی‌ای وجود دارند که ممکن است باعث کاهش ۱۰۰ برابری بازار گردد. در صورتی که ما به پیش‌بینی ۳۹۰ میلیون دلاری بازار گرافن در ۱۰ سال آینده باور داشته باشیم، بر اساس شاخص ناشناخته‌های پیش بینی نشده، ما به عددی بین چند صد میلیون دلار تا چند میلیارد دلار خواهیم رسید. «من به عنوان یک کارآفرین، گمان می‌کنم که ممکن است کاربردهایی وجود داشته باشد که ارزش این بازار افزایش یابد».