تولید تجاری LED حاوی نقاط کوانتومی عاری از کادمیم

یک شرکت انگلیسی تولید کننده نقاط کوانتومی عاری از کادمیم، با همکاری شرکت مارل اینترنشنال (Marl International)، اقدام به تولید ادوات روشنایی “LED” حاوی نقاط کوانتومی عاری از کادمیم کرده است. این LEDها کارایی بالاتر و عملکرد بهتری نسبت به LEDهای رایج دارند.

گروه نانوکو (Nanoco Group) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید نانومواد و نقاط کوانتومی عاری از کادمیم است. نانوکو اخیراً همکاری نزدیکی با شرکت مارل اینترنشنال (Marl International)، یکی از تولیدکنندگان LED، آغاز کرده است که هدف آن‌ها ارائه نوع جدیدی از ادوات روشنایی LED به بازار است. در این ادوات روشنایی از نقاط کوانتومی عاری از کادمیم استفاده شده است.
نقاط کوانتومی پتانسیل‌های تازه‌ای در حوزه روشنایی ایجاد می‌کنند به طوری که محدودیت‌های تولید رنگ و ایجاد گرما نسبت به لامپ‌های رایج در این ادوات کمتر است. این ادوات روشنایی می‌توانند کارایی بیشتری داشته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر باشند. تا امروز، استفاده از نقاط کوانتومی در لامپ‌ها به دلیل وجود کادمیم ممنوع بوده است. کادمیم از عناصر فلزات سنگین بوده که سمی و بسیار خطرناک است، به همین دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای استفاده از آن‌ها وضع شده است. در این فناوری بدون استفاده از کادمیم و دیگر فلزات سنگین، نقاط کوانتومی تولید شده و در ادوات روشنایی مورد استفاده قرار گرفته است.
آدریان لورینسون از مدیران شرکت مارل می‌گوید: «نوآوری، هسته اصلی همکاری ما است. ما با همکاری نانوکو توانستیم محصولات تازه‌ای به بازار عرضه کنیم که نیازهای فنی و تجاری بازار را برآورده سازد. علاوه‌براین، ما توانستیم محصولات خود را به گونه‌ای تولید کنیم که مشکلات ایمنی و استاندارد را نداشته باشد.»
مایکل ادلمن، مدیرعامل شرکت نانوکو، می‌گوید: «ما از این همکاری مشترک بسیار خرسند هستیم. فناوری نقاط کوانتومی عاری از کادمیم ما می‌تواند راهکاری ساده، اثربخش و غیرسمی برای تنظیم رنگ LEDها باشد. این همکاری مشترک یک گام اساسی به سوی وارد شدن به دوره تازه‌ای از لامپ‌های LED است.»
شرکت نانوکو در سال ۲۰۰۱ در منچستر انگلستان تأسیس شد و پس از آن شعب مختلفی در این کشور و آمریکا ایجاد کرد. این شرکت کسب‌وکار خود را به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و تایوان نیز گسترش داده است.