ثبت پتنت مربوط به فناوری فتوسنتز مصنوعی با نانوذرات

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) که دارای فناوری استفاده از نانوذرات برای انجام فتوسنتز مصنوعی است، در حال ثبت پتنت فناوری خود است. با این کار علاوه بر محافظت از مالکیت فکری، امکان فروش لیسانس این فناوری فراهم می‌شود.

هایپرسولار (HyperSolar) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید هیدروژن برای سوخت‌های تجدیدپذیر است که برای این کار از نور خورشید برای شکستن مولکول‌های آب استفاده می‌کند. این شرکت اخیراً پتنتی با عنوان method of manufacture of multi-junction artificial photosynthetic cells را برای ثبت در دفتر USPTO اماده کرده است.
تیم یونگ، مدیرعامل شرکت هایپرسولار، می‌گوید: «تقاضا برای فناوری سوخت هیدروژنی هم در بخش خانگی و هم صنعت روند رو به افزایش دارد. این فناوری در حال تبدیل شدن به رقیبی برای انرژی خورشیدی و باد است. ما در این پروژه از همکاری دانشگاه کالیفرنیا و آیوا استفاده کردیم تا فرآیند تولید هیدروژن سبز را به صورت تولید انبوه برسانیم. ثبت این پتنت به ما کمک می‌کند تا از مالکیت فکری خود دفاع کنیم. همچنین با افزایش روند توسعه این فناوری و گام برداشتن به سوی تجاری‌سازی، این پتنت به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر حق لیسانس استفاده از آن را به دیگران واگذار کنیم.»
در این روش از فرآیندی الگوبرداری شده که در سلول‌های خورشیدی گرانقیمت شاتل فضایی به کار می‌رود. در این شاتل‌ها، چند ماده نیمه‌هادی مختلف روی هم قرار می‌گیرند تا نرخ تبدیل انرژی به حداکثر مقدار خود برسد. در این پتنت نیز از یک ماده با قیمت پایین به صورت چند لایه برای جذب نور خورشید استفاده می‌شود. این ماده دارای بالاترین کارایی و کمترین هزینه تولید الکتریسیته بوده و ولتاژ تولیدی آن نزدیک به ۱٫۵ ولت است؛ این رقم برای شکافتن مولکول‌های آب و تولید اکسیژن و هیدروژن کافی است. در صورت موفقیت این فناوری، این شرکت می‌تواند با هزینه بسیار کم، مولکول‌های آب را شکسته و هیدروژن تولید کند. این در حالی است که در حال حاضر از گاز طبیعی برای تولید هیدروژن استفاده می‌شود.
این شرکت از نانوذرات ارزان‌ قیمت برای ایجاد فرآیند فتوسنتز مصنوعی استفاده کرده که در آن از نور خورشید برای شکستن مولکول آب و تولید هیدروژن استفاده می‌شود.