صندوق توسعه فناوری نانو حلقه ارتباطی فروشندگان و خریداران در IranLabExpo

صندوق توسعه فناوری نانو به عنوان کارگزار مالی بخش یارانه در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حضور دارد.

صندوق توسعه فناوری نانو از جمله صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی است که بر اساس مجوز کارگروه ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم توسعه و طبق اساسنامه مصوب هیات محترم وزیران شروع به فعالیت نمود و رسالت این صندوق، بسترسازی لازم برای توسعه بخش خصوصی و تعاونی و حمایت از آنها در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته بالاخص در حوزه فناوری نانو است.

ابزارهای صندوق برای حمایت، مواردی همچون اعطای وام و تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی، صدور ضمانتنامه‌های مورد نیاز برای قراردادهای پژوهشی و کاربردی، مشارکت حقوقی و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در طرح‌های فناورانه و ایجاد کسب و کارهای جدید است.

این صندوق همچون در دو دوره پیشین نمایشگاه کارگزار مالی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بوده است. کلیه عملیات از شروع ثبت سفارش و اخذ پیش‌فاکتور، تحویل و نصب تجهیزات، ضمانت و گارانتی دستگاه‌ها و خدمات پس از فروش، از منظر حقوقی، مالی و قراردادی برعهده و زیرنظر این صندوق انجام می‌پذیرد.

صندوق توسعه فناوری نانو واسطه‌ای میان خریداران و فروشندگان بوده و سبب ایجاد یک انسجام در فرایند برگزاری نمایشگاه شده است.

با وجود صندوق توسعه فناوری نانو، ارتباط فروشندگان و خریداران غیرمستقیم بوده و به جای آنکه هر دانشگاه با چند شرکت در ارتباط باشد، پس از اخذ پیش‌فاکتورها در ایام نمایشگاه، کلیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خریدار در سایر مراحل در مجموع فقط با این کارگزار مالی در ارتباط هستند.

پس از قطعی شدن خرید تجهیزات مورد درخواست دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، صندوق نانو اقدام به عقد قرارداد خرید با شرکت‌ها و موسسات حاضر در نمایشگاه اقدام می‌نماید و شرکت‌ها در چهارچوب ضوابط می‌توانند تا سقف ۴۰% نسبت به اخذ پیش‌پرداخت اقدام نمایند. گفتنی است شرکت‌ها موظف هستند ضمانت‌های لازم در خصوص گارانتی تجهیزات، نصب و راه‌اندازی و خدمات بعدی را به صندوق اعطا نمایند. این مسائل سبب شده است تا دانشگاه‌ها با اطمینان بیشتر اقدام به خرید کنند.

نقش واسطه‌گری صندوق در فرایند خرید و فروش، موجب کاهش فرایند بروکراسی عقد قراردادها در دستگاه‌های اجرایی شده و هر خریدار یا فروشنده به جای عقد ده‌ها قرارداد صرفاً به انعقاد یک قرارداد با صندوق نانو بسنده می‌نماید که در صورت لزوم و وجود درخواست خرید جدید اصلاحیه قرارداد به امضا خواهد رسید.

کارشناسان صندوق توسعه فناوری نانو در غرفه این صندوق واقع در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران در مدت برگزاری نمایشگاه (۴ تا ۷ اردیبهشت ماه) به معرفی و نحوه ارائه خدمات به متقاضیان می‌پردازند.

شایان ذکر است علاقمندان در راستای آشنایی بیشتر با خدمات این صندوق می‌توانند به آدرس اینترنتی nanofund.ir مراجعه نمایند.