نانوابزاری برای تبدیل انرژی الکتریکی باکارایی بالا

یک مؤسسه ایرلندی با همکاری چند مرکز تحقیقاتی در آمریکا و اروپا اقدام به سرمایه‌گذاری یک میلیون پوندی روی ساخت نانوابزاری کرده است که با استفاده از آن می‌توان انرژی الکتریکی با کارایی بالا تولید کرد. برای این کار از نانوساختارهای نیتریدگالیم استفاده شده اس

مؤسسه ملی تیندال با همکاری مؤسسه تحقیقات ایرلند شمالی اقدام به سرمایه‌گذاری یک میلیون پوندی روی توسعه روشی کارا در تبدیل الکتریسیته کرده است. هدف از این پروژه که به پروژه ادوات الکترونیکی نانو گالیم نیترید شهرت دارد، افزایش ۲۵ درصدی کارایی تبدیل انرژی الکتریکی است. با این کار، صرفه‌جویی مالی عظیمی اتفاق خواهد افتاد و نشر گاز دی‌اکسید کربن به شدت کاهش خواهد یافت. در این پروژه محققان اقدام به ساخت ماده‌ای خواهند کرد که می‌تواند ولتاژ بالای برق را ، بدون هدر رفت انرژی، به ولتاژهای پایین تبدیل کند. از این فناوری جدید می‌توان در توسعه خودروهای الکتریکی استفاده کرد.
پیتر پاربروک از محققان این پروژه می‌گوید: «این اولین باری است که از نانوساختارهای حاوی نیترید گالیم برای تأمین انرژی استفاده می‌شود. در این پروژه با کاهش نقص‌های ساختاری امکان تبدیل انرژی با کارایی بالا فراهم می‌شود. با این کار مقدار زیادی انرژی صرفه‌جویی می‌شود.»
در این پروژه از چهار دانشجوی پسا دکتری استفاده می‌شود. مؤسسه ملی تیندال یکی از مراکز تحقیقاتی بسیار مهم اروپا است که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده است. این مؤسسه ایرلندی بیش از ۴۶۰ محقق دارد که در سال بالغ بر ۲۰۰ مقاله در نشریات معتبر به چاپ می‌رسانند. این مؤسسه با بیش از ۲۰۰ همکار صنعتی در سراسر جهان ارتباط داشته و بالغ بر ۳۰ میلیون پوند درآمد سالانه این مؤسسه از این راه است.