کارگاه مقدماتی دوره عملی ششمین المپیاد نانو برگزار شد

کارگاه یک روزه مقدماتی، ویژه برگزیدگان کشوری ششمین المپیاد دانش‌آموزی نانو به همت برگزیدگان پیشین این المپیاد، نیمه دوم مرداد ماه جاری، در شهرهای تهران، یزد، مشهد، شیراز و سنندج برگزار شد.

این کارگاه‌ها به منظور آمادگی هر چه بیشتر برگزیدگان المپیاد برای ورود به دوره دوم المپیاد اجرا شد که تعدادی از برگزیدگان دوره‌های پیشین المپیاد تدریس این کارگاه‌ها را بر عهده داشته و جزوه آموزشی کارگاه‌ها نیز توسط این افراد تهیه شده است.

عناوین سرفصل‌هایی که در این کارگاه‌ها ارایه شد، شامل موارد زیر است:
* مباحث پایه‌ای ریاضی (مانند حد، انتگرال، مشتق و غیره)؛
* مباحث پایه‌ای شیمی (مانند معرفی ظروف مختلف آزمایشگاهی، غلظت و تغییر غلظت و غیره)؛
* مباحث ابتدایی شبیه‌سازی (از جمله، معرفی مدل، الگوریتم، کاربردهای شبیه‌سازی، معرفی مدل‌های مونت کارلو و دینامیک مولکولی ساده و غیره)؛
* مباحث پایه فناوری نانو؛
* روش‌های ارایه نتایج تحقیقات و تهیه فایل ارایه مانند برنامه پاورپوینت.

گفتنی است محتوای این کارگاه‌ها که حاصل همکاری، هم‌اندیشی و تلاش یک ماهه پانزده نفر از برگزیدگان پنج دوره المپیاد نانو بوده‌است، در قالب یک جزوه آموزشی و به مدت هشت ساعت برای منتخبین دوره ششم تدریس شد. در پایان هر کارگاه نیز برگزیدگان از آزمایشگاه دانش‌آموزی نانوی استان برگزار کننده بازدید کرده و از نزدیک با عملکرد تجهیزات مورد استفاده در فناوری نانو آشنا شدند.

شایان ذکر است دوره عملی مرحله دوم ششمین المپیاد نانو، دهه اول شهریور ماه سال جاری و با حضور ۳۹ برگزیده مرحله اول المپیاد در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار خواهد شد.