خرید لیسانس فناوری نانوپوشش شفاف از دانشگاه

شرکت کرومانانوتک (ChromaNanoTech) حق لیسانس استفاده از فناوری تولید فیلم‌های لایه نازک پلیمری مورد استفاده در شیشه‌های هوشمند را از دانشگاه بینگامتون دریافت کرده است. کرومانانوتک در حوزه تولید نانوپیگمنت‌ها برای تولید فیلم‌های هوشمند فعالیت دارد.

دانشگاه بینگامتون برای تجاری‌سازی یکی از یافته‌های خود همکاری مشترکی با یک شرکت نوپا آغاز کرده است. بینگامتون لیسانس استفاده از فناوری جدید خود را به شرکت کرومانانوتک (ChromNanoTech) واگذار کرده است. هدف از این همکاری مشترک، ادامه توسعه این فناوری و ارائه آن به بازار توسط کرومانانوتک است. کرومانانوتک در حوزه تولید پیگمنت‌های ویژه فیلم‌های پلیمری تخصص دارد؛ فیلم‌هایی که روی سطح شیشه قرار گرفته و ورود گرما را کنترل می‌کنند. این فیلم‌ها مشکلی در عبور نور مرئی ایجاد نکرده و کاملاً شفاف هستند.
پر استرومهاگ از دانشگاه بینگامتون می‌گوید: «این همکاری مصداق یک رابطه دو طرفه میان دانشگاه و شرکت کارآفرین انشعاب یافته از دانشگاه است. بینگامتون می‌تواند موجب رشد و رقابت‌پذیر شدن شرکت‌های خطرپذیر فناوری بالا شود.»
کریستا لین از محققان شرکت کرومانانوتک می‌گوید: «این همکاری مشترک می‌تواند شرایط را برای استفاده از تخصص و توانمندی دانشگاه برای حل مشکل صنعت فراهم کند. این رابطه میان دانشگاه و صنعت موجب ظهور فناوری‌های جدید و ایجاد فرصت‌های شغلی شود.»
پیگمنت‌ها ترکیبات ضروری برای ساخت پوشش‌های پلیمری شیشه هستند. سورنکو از محققان این پروژه و دانشجوی دکتری در دانشگاه بینگامتون می‌تواند توانمندی‌های علمی خود را در یک شرکت کارآفرین پیاده‌سازی کند. سورنکو می‌گوید: «یک فرصت بسیار بزرگ برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است. من این شانس را داشته‌ام که براساس فعالیت‌هایی که در تز دکتری‌ام انجام دادم فرصت شغلی به دست آوردم.»
فناوری به دست آمده توسط این گروه تحقیقاتی، بسیار کارا و ارزان قیمت بوده و در نهایت می‌تواند منجر به تولید پوشش برای شیشه‌های تجاری شود. شرکت کرومانانوتک از نانوساختارها برای تولید پیگمنت‌های ارزان و مقاوم در برابر حرارت استفاده می‌کند که کاربردهای مختلفی در پیل‌های خورشیدی، شیشه پنجره‌ها و فیلترهای نوری دارد.
کرومانانوتک در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه بینگامتون انشعاب یافته است.